בסקירה זו, אנו דנים בעולם המרתק של גזעי כלבים קטנים. מ-Toy Shih Tzu הקטנטן אך נמרץ ועד לקוקר ספנייל המקסים והחברותי, הכלבים הללו מציעים אינספור יתרונות לבעליהם. נבחן את התכונות הייחודיות שלהם, את צרכי התחזוקה שלהם, ומדוע נחשבים לבני לוויה כה נפלאים.

Tzu- המלכותי

ה-Toy Shih Tzu הוא גזע קטן שכבש את ליבם של אוהבי כלבים רבים עם המראה המלכותי והאישיות המקסימה שלו. הוא מכונה לעתים קרובות "בן לוויה מלכותי" בשל התנהגותו האלגנטית והמכובדת. למרות גודלו הקטן, ה-Toy Shih Tzu משדר ביטחון וחן, מה שהופך אותו לבחירה מושלמת למי שמחפש בן לוויה מתוחכם עם סגנון יחודי.

 

הפרווה האלגנטית והפנים המיוחדות, ה-שיצו מושך תשומת לב בכל מקום אליו הוא הולך. שיערו הארוך במגע משי ,דורש טיפוח תדיר כדי לשמור מראהו המיוחד.  אבל ,שווה המאמץ הנדרש. הפרווה מגיעה בצבעים שונים, כולל זהב, שחור ולבן, מה שמאפשר לבעלים לבחור את הכלב המושלם עבורו שמתאים לסגנון האישי שלו.

 

מעבר לתכונות הפיזיות המדהימות שלו, ה-Toy Shih Tzu ידוע בתכונות אופי של  החיבה ונאמנות. גזע זה אוהב את הידידות האנושית ונהנה להיות במרכז תשומת הלב. מזגו העדין והידידותי הופך אותו לבחירה אידיאלית עבור משפחות עם ילדים או יחידים המחפשים בן לוויה מסור ואוהב.

 

למרות הרקע המלכותי שלו, ה-Toy Shih Tzu נוטה להתאים עצמו ולהצליח בסביבות מגורים שונות. בין אם בבית מרווח או בדירה קומפקטית, גודלו הקטן של הגזע הזה הופך אותו לבחירה רב-תכליתית עבור אלה עם שטח מוגבל. עם זאת, חשוב לציין שה-Toy Shih Tzu דורש פעילות גופנית סדירה כדי לשמור על בריאותו ומצב רוחו.

 

מלטזית: האריסטוקרט

 

המלטזי מכונה לעתים קרובות האריסטוקרט בקרב גזעי כלבים קטנים. לגזע האלגנטי והמתוחכם הזה יש היסטוריה ארוכה של להיות בן לוויה מועדף בקרב בני המלוכה והאצולה. עם הפרווה הלבנה והיוקרתית והמראה החינני שלו, המלטזי משדר אווירה של מלכותיות שקשה לעמוד בפניה.

 

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של המלטזי הוא הפרווה דמוית משי היפה שלו. שיערו של גזע זה גדל ארוך וישר, ומעניק לו מראה זוהר וטהור. המלטזי דורש טיפוח קבוע כדי שהפרווה שלו תיראה במיטבה, אבל למי שמוכן להתאמץ, התוצאה היא כלב שנראה כמו יצירת אמנות חיה ונושמה.

 

מעבר למראה המדהים שלו, המלטזי ידוע באופיו האוהב ומקרין חיבה. גזע זה יוצר קשרים חזקים עם בעליו ונהנה מקשרים אלו. בין אם יושב על ברכיך או עוקב אחריך ברחבי הבית, המלטזי תמיד להוט להיות לצידך, להרעיף עליך אהבה וחיבה.

 

למרות גודלו הקטן, למלטזי יש אישיות גדולה. גזע זה אינטליגנטי, שובב ומלא אנרגיה. אוהב לשחק או מציג כל מני  טריקים מרשימים . המלטז תמיד יודע איך לבדר ולשמח את בני המשפחה.

 

בנוסף לאישיות המקסימה שלו, המלטזי הוא גזע בעל יכולת הסתגלות גבוהה. הוא יכול לחיות בסביבות מגורים שונות, מדירות ועד בתים גדולים יותר. עם זאת, חשוב לציין שהמלטזי אכן דורש פעילות גופנית סדירה וגירוי נפשי כדי למנוע שעמום ולשמור על בריאותו הכללית.

 

הצ'יוואווה – כלב גדול באריזה קטנה

 

 

הצ'יוואווה, מכונה לעתים קרובות "כלב גדול באריזה קטנה", הוא גזע שמתמרד נגד גודלו באישיות נועזת ובטוחה. למרות היותו אחד מגזעי הכלבים הקטנים ביותר, לצ'יוואווה יש גישה גדולה לחיים שיכולה לכבוש את ליבם של אוהבי כלבים רבים.

 

אל תתנו לגודלם הקטנטן להטעות אתכם – צ'יוואווה ידוע באופי חסר הפחד אמיץ. הם לא מפחדים לעמוד על שלהם ולהגן על יקיריהם, מה שהופך אותם לכלבי שמירה מצוינים. הערנות והחושים החדים שלהם גורמים להם לזהות במהירות כל איום פוטנציאלי, והם תמיד מוכנים להפעיל את האזעקה – הנביחות המיוחדות שלהם.

 

בנוסף לאינסטינקטים המיוחדים שלהם, צ'יוואווה הם גם אינטליגנטיים ובעלי יכולת אימון גבוהה. עם חיזוק עקבי וחיובי, הכלבים הקטנים האלה יכולים ללמוד מגוון רחב של פקודות וטריקים. הם להוטים לרצות את בעליהם ואוהבים אתגרים.

 

למרות הטבע הנמרץ שלהם, צ'יוואווה מאוד נאמנים לבעליהם. הם יוצרים קשרים חזקים ולעתים קרובות הופכים לבני לוויה מסורים. גודלם הקטן מאפשר לשאת ולהתכרבל בקלות, מה שהופך אותם לכלבי הברכיים המושלמים למי שמחפש מקור מתמיד של יחס וחיבה.

 

צ'יוואווה ניתנים להתאמה לסביבות מגורים שונות, כולל דירות ובתים. למרות שהם דורשים פעילות גופנית סדירה, גודלם הקטן אומר שהם יכולים לספק את צרכי הפעילות הגופנית שלהם עם הליכות קצרות ומשחקים בתוך הבית. הם לא דורשים התעסקות רבה מבחינת טיפוח, כשהפרווה הקצרה שלהם זקוקה רק להברשה מדי פעם.

 

טוי רוסי ופומרניאן – הקטנים של משפחת שפיץ

 

 

פומרניאן

 

טוי רוסי והפומרנין הם החברים הקטנים ביותר במשפחת שפיץ, אבל הם בהחלט לא חסרים קסם ואישיות. הכלבים האלה בגודל חצי ליטר כבשו את לבם של רבים עם המראה המקסים והאופי השובב שלהם.

 

למרות קומתם הקטנה, גם הטוי הרוסי וגם הפומרניאן ידועים באישיותם התוססת והאנרגטית. הם תמיד מוכנים למשחק או הרפתקה, מה שהופך אותם לבחירה מועדפת עבור אנשים פעילים או משפחות. גודלם הקטן מאפשר להם להשתלב בחללי מגורים שונים, בין אם מדובר בדירה ובין אם מדובר בבית עם חצר אחורית.

 

לשני הגזעים פרווה כפולה רכה הדורשת הברשה קבועה כדי לשמור על מראה טוב. עם זאת, ניתן לנהל בקלות את צרכי הטיפוח שלהם תוך טיפול עקבי. הטוי הרוסי קיים בזנים שונים עם שיער ארוך וחלק. לעומתו הפומרניאן מתאפיין בפרווה יוקרתית ועבה בצבעים שונים.

 

מבחינת הטמפרמנט, הטוי הרוסי והפומרניאן ידועים באופיים הידידותי והחברתי שלהם. הם נהנים להיות במרכז תשומת הלב ואוהבים ידידות אנושית. גזעים אלה הם לעתים קרובות חברתיים ומסתדרים היטב עם חיות מחמד אחרות, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור משקי בית מרובי חיות מחמד.

 

הטוי והפומרניאן הרוסי אינטליגנטים וניתנים לאילוף, למרות שלפעמים יש עקשנות מסוימת. אבל ,עם חיזוקים  חיובים והרבה סבלנות, ניתן ללמוד מגוון רחב של פקודות וטריקים. הם לומדים מהר ונהנים מגירוי מנטלי באמצעות צעצועים ומשחקים אינטראקטיביים.

 

ג'ק ראסל ופאג הסיני: קטן אבל נוכח

 

 

פאג

 

הג'ק ראסל והפאג הסיני אולי קטנים בגודלם, אבל בהחלט בעלי נוכחות. גזעים אלו ידועים באופיים האנרגטי ובאישיותם הנוכחת. למרות קומתם הקומפקטית, הם מלאי אנרגיה והתלהבות, מה שהופך אותם למקרינים שמחה בסביבתם.

 

הג'ק ראסל טרייר הוא גוש אנרגיה, תמיד מוכן להרפתקה. יש להם דחף חזק לרדוף אחרי צעצועים או לשחק בהחזרתם. רמות האנרגיה הגבוהות שלהם הופכות אותם לבני לוויה מצוינים עבור אנשים פעילים או משפחות שנהנים מפעילויות מחוץ לבית. אימון וגירוי מנטלי חיוניים לגזע זה כדי להבטיח שהם מנתבים את האנרגיה שלהם בצורה חיובית.

 

הפאג הסיני ידוע באישיותו המקסימה והשובבה. הם חברתיים ונהנים להיות במרכז תשומת הלב. פאגים מתוארים לעתים קרובות כליצנים, שגורמים לבעליהם לצחוק בתעלולים השובבים שלהם. הם בעלי אופי חברתי ומסתדרים היטב עם ילדים וחיות מחמד אחרות.

 

למרות ההבדלים במראה ובטמפרמנט, גם הג'ק ראסל וגם הפאג הסיני הם גזעים אינטליגנטים. הם לומדים מהר ומצליחים בשיטת האילוף של  חיזוק חיובי. גירוי נפשי חיוני לגזעים אלה כדי למנוע שעמום והתנהגויות הרסניות.

 

מבחינת טיפוח, לג'ק ראסל  יש פרווה קצרה שלא דורשת תחזוקה אלא הברשה מדי פעם בלבד. לפאג הסיני, לעומת זאת, פרווה קצרה וחלקה עם נשירה מתונה. הברשה וניקוי תדיר של קמטים בפנים נחוצים כדי לשמור על בריאות הפרווה והעור שלהם.

 

פפיון ווסט היילנד טרייר לבן

 

 

הפפיון וה-West Highland White Terrier הם שני גזעי כלבים קטנים המגלמים בצורה מושלמת את האיזון העדין של יופי ואינטליגנציה. גזעים אלו לא רק מושכים את העין עם המראה המדהים שלהם אלא גם מרשימים באינטליגנציה וביכולת האימון שלהם.

 

הפפיון, עם אוזניו דמויות הפרפר, הוא גזע הידוע באלגנטיות ובחן שלו. הם פעילים וערנים. תמיד מוכנים להרפתקה הבאה שלהם. פפיונים הם אינטליגנטיים ביותר ומצטיינים באימוני צייתנות ותחרויות זריזות. הם לומדים מהר ומשגשגים על גירוי מנטלי, מה שהופך אותם לכיף לאלף.

 

מצד שני, ה-West Highland White Terrier, המכונה לעתים קרובות "Westie", שובה לב עם הפרווה הלבנה המרהיבה והמבט הבטוח שלו. גזע זה ידוע בחוכמתו וביכולות לפתרון בעיות. הווסטים הם בעלי מחשבה עצמאית ובעלי אינסטינקט חזק לציד מכרסמים. הם דורשים גירוי מנטלי כדי למנוע שעמום ועשויים להפיק תועלת מפעילויות כמו צעצועי פאזל או עבודות ריחרוח.

 

גם הפפיון וגם ה-West Highland White Terrier הם בעלי יכולת הסתגלות גבוהה ומהווים בני לוויה מצוינים ליחידים או למשפחות. הם ידידותיים וחברתיים עם אנשים ובעלי חיים אחרים, מה שהופך אותם לבחירה אידיאלית עבור משקי בית עם מספר חיות מחמד. גזעים אלו מתאימים גם למגורים בדירה, בתנאי שהם מקבלים פעילות גופנית קבועה וגירוי נפשי.

 

מבחינת טיפוח, לפפיון פרווה ארוכה וזורמת שדורשת הברשה קבועה כדי למנוע קשרים. האוזניים שלהם, זקוקות לתשומת לב מיוחדת כדי לשמור אותן נקיות וללא זיהומים. ל-West Highland White Terrier יש פרווה כפולה הזקוקה להברשה קבועה לשמור על המראה שלו ולמנוע קשרים. מדי פעם מומלץ על טיפוח מקצועי לשמור על המעיל שלהם במיטבו.

 

תחש וקוקר ספנייל: קטן בגודל, גדול באישיות

 

 

תחש וקוקר ספנייל הם שני גזעי כלבים קטנים שעשויים להיות קטנים בגודלם אך בעלי אישיות גדולה. גזעים אלה ידועים באופיים התוסס והפעיל, מה שהופך אותם לבחירות פופולריות עבור משפחות ויחידים כאחד.

 

התחש, הידוע גם בשם "כלב וינר", מפורסם בצורת גופו הייחודית וברגליים הקצרות. למרות קומתם הקטנה, לתחש יש אישיות נועזת ובטוחה בעצמו. לעתים קרובות הם מתוארים כחסרי פחד ועקשנים, תכונות שמקורן ברקע הציד שלהם. כלבי תחש ידועים בנאמנותם ומהווים כלבי שמירה מצוינים, תמיד ערניים לכל סכנה אפשרית.

 

באופן דומה, קוקר ספנייל הוא גזע מלא קסם וכריזמה. יש להם אופי ידידותי וחברתי, תמיד מחפשים תשומת לב ולהוטים לרצות את בעליהם. קוקר ספניאלים ידועים באינטליגנציה ובכושר הסתגלות שלהם, מצטיינים בפעילויות שונות כמו ציות, זריזות ואפילו עבודה טיפולית. הם חיות מחמד משפחתיות מצוינות ומסתדרות היטב עם ילדים וחיות מחמד אחרות.

 

גם התחש וגם קוקר ספנייל דורשים פעילות גופנית קבועה כדי לשמור על גירוי פיזי ונפשי. לכלב תחש, למרות גודלו הקטן, יש צורכי פעילות גופנית מתונים והם נהנים מטיולים יומיומיים או מפגשי משחק. חשוב לוודא שהם לא סובלים מעודף משקל, מכיוון שעודף משקל עלול להעמיס על עמוד השדרה הארוך שלהם. קוקר ספנייל, לעומת זאת, דורשים יותר פעילות גופנית כדי לשמור עליהם מאושרים ובריאים. הם נהנים מפעילויות כמו שחייה וטיולים.

 

מבחינת טיפוח, לתחש יש פרווה קצרה וחלקה הדורשת תחזוקה מינימלית. עם זאת, הזן ארוך השיער עשוי להזדקק להברשה קבועה כדי למנוע קשרים. לקוקר ספנייל יש פרווה דמוית משיי שזקוקה להברשה קבועה כדי למנוע קשרים. נדרש גם טיפוח מקצועי כדי לשמור על הפרווה שלהם במצב מעולה.

 

כלבי רועים וכלבי גרייהאונד איטלקי: 'הענקים הקטנים'

 

 

כלבי רועים וכלבי גרייהאונד איטלקיים עשויים להיות קטנים בגודלם, אך לרוב הם מכונים "הענקים הקטנים" בשל תכונותיהם המרשימות.

כלבי רועים, כמו כלב הרועים השטלנדי והקורגי הוולשי Pembroke, ידועים באינטליגנציה, בנאמנותם ובאינסטינקטים החזקים של הרועים. למרות גודלם הקומפקטי, יש להם את אותן יכולות רעייה כמו עמיתיהם הגדולים יותר. כלבי רועים הם בעלי יכולת אימון גבוהה, מה שהופך אותם למועמדים מצוינים לתחרויות ציות וזריזות. הם גם חיות מחמד משפחתיות נהדרות, לעתים קרובות יוצרים קשרים חזקים עם בעליהם ומגוננים על יקיריהם.

 

מצד שני, הגרייהאונד האיטלקי הוא גזע הידוע באלגנטיות ובחן שלו. למרות המראה השברירי שלו, הגרייהאונד האיטלקי הוא אתלטי וזריז בצורה מפתיעה. הם רצים מהירים להפליא ומצטיינים בפעילויות שונות. כלבי גרייהאונד איטלקיים הם בני לוויה עדינים ומלאי חיבה, לעתים קרובות יוצרים קשרים הדוקים עם בעליהם. הם אוהבים את הידידות עם בני המשפחה כמו כן לרבוץ על בעל הבית.

 

לכלבי רועים וגם לכלבי גרייהאונד איטלקיים יש צורך בפעילות גופנית וטיפוח פרוותם. כלבי רועים דורשים פעילות גופנית סדירה כדי לשמור על גירוים נפשים ופיזים. הם נהנים מפעילויות כמו מציאת דברים שהוסתרו, אימוני צייתנות ותרגילים שונים. כלבי גרייהאונד איטלקיים, למרות שהם קטנים יותר בגודלם, דורשים גם פעילות גופנית יומיומית על מנת להוציא את האנרגיה שלהם. הם נהנים מפעילות גופנית אינטנסיבית, כגון ספרינטים או משחקים שונים.

 

מבחינת טיפוח, לכלבי רועים פרווה כפולה עבה הדורשת הברשה קבועה. פרוותם נושרת בהתאם לעונה דבר שמצריך יתר הברשה בזמנים אלו. לכלי גרייהאונד איטלקיים יש פרווה קצרה וחלקה שדלה בתחזוקה. הם נשירים מינימליים ודורשים רק הברשה מדי פעם כדי לשמור על מראה חלק.

 

Havanese ו-Lhasa Apso – קבוצת הטוי המקסימה

 

 

Havanese ו-Lhasa Apso הם שני גזעים המציגים את הקסם של קבוצת הטוי. עם המראה המקסים והאישיות המענגת שלהם, הכלבים הקטנים האלה כבשו את ליבם של אוהבי כלבים רבים.

 

ההוואז, ידוע בפרוות המשי הגולש שלו ובעיניים האקספרסיביות שלו, הוא כלב לוויה אמיתי. הם כלבי מלאי חיבה, ידידותיים אוהבים ידידות אנושית. כלבי הוואנז הם בעלי יכולת הסתגלות גבוהה ויכולים להסתגל בקלות למצבי חיים שונים, מה שהופך אותם למתאימים הן לדיירי דירות והן למשפחות עם בתים גדולים יותר. הם ידועים גם באינטליגנציה וביכולת האילוף שלהם, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית עבור תחרויות ועבודה טיפולית.

 

ה-Lhasa Apso, בעל שיער פרווה ארוך ויוקרתי עם מראה מלכותי, משדר אווירה של אלגנטיות. כלבים אלו ידועים באופיים העצמאי והבטוח בעצמם. Lhasa Apsos נאמנים למשפחותיהם ויכולים להיות מגוננים למדי, מה שהופך אותם לכלבי שמירה מצוינים. למרות גודלם הקטן, יש להם מבנה גוף יציב וחוש שמיעה חד. Lhasa Apsos דורשים טיפוח קבוע כדי לשמור על הפרווה היפה שלהם. אבל השיער הנמוך שלהם הופך אותם לבחירה מתאימה לאנשים עם אלרגיות.

 

ההוואנים וגם לההאסה אפסו חברותיים ונהנים להיות חלק מהמשפחה. הם פורחים מתשומת לב ואוהבים להיות מעורבים בפעילויות עם בעליהם. בשל גודלם הקטן, הם  שותפים נהדרים לטיולים. בנוסף, האופי הידידותי והעדין שלהם הופך אותם למתאימים למשקי בית עם ילדים.

 

מבחינת פעילות גופנית, הוואנז'ה ו-Lhasa Apsos הם כלבים אנרגטיים אך אינם דורשים יתר של פעילות גופנית. טיולים יומיומיים וזמן משחק אינטראקטיבי מספיקים בדרך כלל כדי לשמור אותם מאושרים ובריאים. גירוי מנטלי חשוב גם לגזעים האינטליגנטיים הללו, כך שצעצועי פאזל ומפגשי אימון ואילוף יכולים לעזור.

 

Griffon Bruxellois והסנטר היפני

 

 

לכלבים קטנים אלו יש קסם אוניברסלי שחוצה גבולות, ה-Griffon Bruxellois, הידוע גם בשם בריסל Griffon, הוא כלב קטן וחסון עם הבעת פנים ייחודית. עם הפנים המזוקנות והמקסימות והעיניים המביעות שלהם, הם כבשו את לבם של אוהבי כלבים ברחבי העולם. במקור מבלגיה, הם ידועים באופיים התוסס היותם כלבים  חברתיים.

 

למרות גודלם הקטן, לגריפונים יש אישיות גדולה ולעתים קרובות הם מתוארים כ"כלבים גדולים בגוף קטן". הם מסתגלים לסביבתם ולכן יכולים לחיות בסביבה עירונית וגם בכפר, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית עבור משקי בית רבים.

 

בצד השני של העולם, הסנטר היפני, המכונה גם הספנייל היפני, מעניין אנשים במשך מאות שנים. מוצאם מיפן, הכלבים הקטנים הללו גודלו במקור כבני לוויה למלוכה ואצולה. הם ידועים במראה האלגנטי שלהם, עם פרווה שופעת וזנב מנומר הנישא על הגב. הסנטרים היפנים עדינים, אוהבים ומסורים מאוד למשפחותיהם. הם מצטיינים בלהיות כלבים שאוהבים להתפנק ולהתכרבל.

 

גם ה-Griffon Bruxellois וגם הסנטר היפני צברו פופולריות מעבר למדינות המוצא שלהם. המאפיינים הייחודיים והאישיות החביבה שלהם הפכו אותם לכלבים  מבוקשות ברחבי העולם. בין אם אתה בבלגיה או ביפן, הגזעים הקטנים האלה הפכו לשגרירים של קסם וחברות.

 

גודלם הקטן הופך אותם לאידיאליים עבור תושבים עירוניים או לבעלי שטח מגורים מוגבל. הם מתאימים למגורים בדירה ומסתפקים בפעילות גופנית מתונה. טיולים יומיומיים וזמן משחק אינטראקטיבי מספיקים בדרך כלל כדי לשמור אותם מאושרים ובריאים.

 

לסיכום, לגזעי כלבים קטנים, למרות קומתם הזעירה, יש כמות עצומה של אהבה, נאמנות ואישיות להציע. בין אם אתם גרים בדירה קטנה או פשוט מעדיפים חיית מחמד פחות תובענית פיזית, הגזעים הללו מספקים את כל ההנאות שבבעלות כלב ללא דרישות שטח גדולות. בגיוון שלהם, הם מציעים משהו לכולם, ובחירה בסוג אחד ממבחר המרובה שקיים תכניס אושר וחברות לאין שיעור לאדם או המשפחה המאמצת.

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום