מאמר זה מציע מבט מעמיק בנושא  של  מכירת כלבי השיצו, תוך הדגשת ההיבטים העיקריים והחשובים לגבי גזע זה. מהמחיר ועד המצב הבריאותי, כל מה שחשוב לדעת בהיסטוריה, במאפיינים ובדרישות של גידול כלב שיצו כדי לעזור לקבל החלטה מושכלת.

כאשר בוחנים רכישת כלב שיצו, חשוב להבין מהם הגורמים התורמים למחירם. כלבי שיצו ידועים במראה המקסים ובאישיותם הנחמדה, מה שהופך אותם למבוקשים מאוד כחיות מחמד. עם זאת, פופולריות זו משפיעה גם על המחיר שלהם. כלבי שיצו נחשבים לגיזעיים, כלומר יש להם תיעוד של שושלת ספציפית מוגדלים אותם בסטנדרטים ברורים. כל זה מוביל כמובן למחירים גבוהים בהשוואה לכלב מעורב או כלב שאגודה של בעלי חיים.

 

בנוסף, המוניטין והפופולריות של המגדל משפיע גם על המחיר. מגדלים בעלי מוניטין ידוע כשומרים על הבריאות, הטמפרמנט והאיכות הכללית של כלבי השיצו , נוטים לגבות מחירים גבוהים יותר. מגדלים אלה משקיעים זמן, מאמץ ומשאבים במתן טיפול נאות, סוציאליזציה ובדיקות גנטיות לכלביהם. יתר על כן, הביקוש לכלבי שיצו יכול להשתנות בהתאם לאזור או למדינה. באזורים מסוימים, הביקוש עשוי להיות גבוה יותר, מה שיוביל למחירים גבוהים יותר.

 

כמו כן, חשוב לקחת בחשבון את כל העלויות הנוספות העשויות להיות כרוכות ברכישת כלב שיצו, כגון חיסונים, מיקרו-שבבים ועיקור או סירוס. לפני קבלת החלטה, חיוני לבדוק ולהשוות מחירים ממגדלים שונים או ממרכזי אימוץ כדי להבטיח מחיר הוגן עבור כלב השיצו וכמובן שיהיה בריא ומטופל. למרות שהמחיר עשוי להוות גורם משמעותי בהחלטה, חשוב לתת עדיפות לרווחת ואיכות הכלב על פני העלות.

 

שיצו

 

כלבי שיצו – מאפיינים בולטים

לכלבי שיצו יש מספר מאפיינים ייחודיים המבדילים אותם מגזעים אחרים. ראשית, שיער הפרווה היוקרתי, הארוך  במגע של משי זה מאפיין דומיננטי. הפרווה דורשת טיפוח קבוע כדי לשמור איכותה ללא קשרים. מבט עיניהם העגולות הן עוד מאפיין בולט, המעניקות להן לעתים קרובות מראה מלבב ותמים. לכלבי שיצו מבנה גוף קומפקטי וחזק, עם ראש רחב ולוע קצר. בדרך כלל יש להם אישיות ידידותית וחביבה, מה שהופך אותם לבני לוויה נהדרים וחיות מחמד משפחתיים. למרות גודלם הקטן, שיצוס ידועים באופיים הבטוח והאסרטיבי שלהם. הם בדרך כלל מתנהגים היטב מתאקלמים, מה שהופך אותם למתאימים לסידורי מגורים שונים, כולל דירות ללא גינה. שיצו ידועים גם באינטליגנציה שלהם ורצונם לרצות, מה שהופך את האילוף שלהם לקל יחסית.

 

עם זאת, חשוב לציין שהם עלולים להיות  לעיתים עקשניים, ולכן מומלצות שיטות אימון עקביות וסבלניות. בנוסף, כלבי שיצו ידועים בנאמנותם ובחיבה שלהם כלפי בעליהם, ולעתים קרובות יוצרים קשרים חזקים עם  בני המשפחה האחרים. בדרך כלל הם טובים עם ילדים וחיות מחמד אחרות, אם כי חשוב לחשוף אותם עם אנשים או בעלי חיים אחרים כדי להבטיח את התנהגות הולמת וטובה. לכלבי שיצו תוחלת חיים ארוכה יחסית, כאשר רבים חיים עד 12-15 שנים ואף יותר עם טיפול מתאים. בסך הכל, השילוב של המראה היפה שלהם, האופי הידידותי ויכולת ההסתגלות גורם לכלבי השיצו לבלוט כגזע פופולרי ואהוב.

 

היסטוריה של גזע השיצו

 

מוצאו ושורשיו עתיקים – לגזע השיצו יש היסטוריה מרתקת שניתן לעקוב אחריה למעלה מ-1,000 שנים. מאמינים שמקורו בטיבט, שם הוא זכה להערכה רבה ככלב קדוש. השיצו הוחזקו לעתים קרובות על ידי נזירים טיבטים במנזרים, שם הם היו מוקירים כבני לוויה וסמלים למזל טוב. כלבים אלה גודלו באופן סלקטיבי על ידי הנזירים, מה שגרם לתכונות מיוחדות ומובהקות.


הגעה
לסין –במהלך המאה ה-17, כלבי השיצו הוענקו לחצר הקיסרות הסינית במתנה על ידי נזירים טיבטים. הם זכו במהירות לפופולריות בקרב האצולה הסינית, שנשבה במראה המלכותי ובאישיותם המקסימה. הגזע הפך לאהוב על בני המלוכה הסינים, ולעתים קרובות הם הוחזקו ככלבי שעשעוים וחיות מחמד מפונקות בארמונות הקיסרות.


הגעתם
לעולם המערבי – רק בסוף המאה ה-19 כלבי השיצו עשו את דרכם לעולם המערבי. מטיילים ודיפלומטים בריטים ואירופים הוקסמו מהכלבים הייחודיים הללו במהלך ביקוריהם בסין. הם נשבו ביופיים, באלגנטיות ובאופי השובב שלהם, מה שהוביל להבאתם מחוץ לאסיה.

 

הכרה הגזע – בשנת 1934, גזע השיצו הוכר רשמית על ידי מועדון הכלבנות באנגליה. נקבע תקן הגזע, המגדיר את המאפיינים הרצויים, כגון תווי הפנים המובהקים, הפרווה היוקרתית והמבנה הכללי. מאז, כלבי השיצו צברו פופולריות ברחבי העולם והפכו לגזע מוערך בקרב חובבי כלבים.

 

תכונות האופי

 

כלבי שיצו ידועים באופיים הידידותי והחביב, מה שהופך אותם לבני לוויה מצוינים עבור יחידים ומשפחות כאחד. הם אוהבים את האינטראקציה עם אנשים ומחפשים תשומת לב וחיבה מתמדת. אישיותם זו, שיצו לעתים קרובות הם להוטים להתיידד ולקבל אנשים חדשים.

 

למרות גודלם הקטן, כלבי השיצו מפתיעים ובטוחים בעצמם. הם מנהלים את עצמם באווירה של כבוד וחן, כיאה למורשת המלכותית שלהם. ביטחון זה בא לידי ביטוי גם על האינטראקציות שלהם עם בעלי חיים אחרים, שיצו בדרך כלל ידידותיים ומסתדרים היטב עם חיות מחמד אחרות.

 

אינטליגנציה היא מאפיין נוסף שמייחד את כלבי השיצו. הם לומדים מהר וניתן לאמן אותם בקלות, במיוחד עם חיזוקים חיוביים ושיטות אילוף עקביות. האינטליגנציה שלהם, יחד עם הרצון שלהם לרצות את בעליהם, הופכת אותם לבני לוויה מסתגלים וצייתנים.

 

שיצו ידועים גם בצד השובב שלהם. יש להם אהבה למשחקים וצעצועים, לעתים קרובות מבדרים את עצמם ואת בעליהם בתעלולים שונים. האופי השובב שלהם הופך אותם לבחירה מצוינת עבור משפחות עם ילדים, שכן הם נהנים מזמן משחק אינטראקטיבי ויכולים לספק שעות של שעשוע לכל בני המשפחה.

 

עם זאת, חשוב לציין שכלבי שיצו יכולים להיות רגישים וכן מתאימה להם טכניקות טיפול ואימון עדינות. משמעת קשה או טיפול גס עלולים להוביל לפחד או חרדה אצל כלבים אלה. סבלנות והבנה הם המפתח בעבודה עם גזע זה, מכיוון שהם מגיבים בצורה הטובה ביותר לחיזוקים חיובי םולגישה רגועה ועקבית.

 

 

גידול ואתגרים

 

כלבי שיצו, כמו כל גזע אחר, מגיעים עם סט אתגרים משלהם שבעלי פוטנציאל צריכים להיות מודעים אליהם. להלן שלושה אתגרים מרכזיים שכדאי לקחת בחשבון בעת גידול כלב שיצו:

 

טיפוח ותחזוקת הפרווה

 

אחד האתגרים הגדולים ביותר בבעלות על שיצו הוא המעיל הארוך והיוקרתי שלהם. בעוד שהפרוות היפה שלהם היא מאפיין מכריע של הגזע, הוא דורש טיפוח ותחזוקה קבועים. לשיצוס יש צורך בצחצוח יומיומי למניעת סבכים ומאטות, וכן נסיעות קבועות למספרה לצורך תספורות ושמירה על היגיינה. זה יכול לקחת זמן ועשוי לדרוש השקעה כספית נוספת עבור שירותי טיפוח מקצועיים.

 

בעיות בריאותיות

 

כלבי שיצו מועדים לבעיות בריאותיות מסוימות שעל הבעלים להיות מודעים להן. אחת הדאגות השכיחות היא תסמונת דרכי הנשימה הברכיצפלית, שעלולה לגרום לקשיי נשימה עקב פניהם השטוחות. הם עשויים גם לחוות בעיות עיניים כגון כיבים בקרנית או ניוון מתקדם של הרשתית. ביקורים קבועים אצל הווטרינר וטיפול מונע, כגון היגיינת שיניים נכונה וניהול משקל, חיוניים לשמירה על בריאות כלבי השיצו ולמניעת סיבוכים בריאותיים אפשריים.

 

אחת הבעיות השכיחות בשיצו היא הרגישות שלהם לבעיות עיניים. בשל עיניהם הבולטות, הם נוטים יותר למצבים כמו כיבים בקרנית, עין יבשה וניוון מתקדם של הרשתית. בדיקות עיניים סדירות על ידי וטרינר הן חיוניות כדי לעקוב אחר בריאות העיניים שלהם ולתפוס כל בעיה פוטנציאלית בשלב מוקדם ככל שניתן.

 

דאגה בריאותית נוספת בכלבי שיצו היא בעיות שיניים. הפה הקטן והשיניים הצפופות שלהם הופכים אותם לרגישים יותר לבעיות שיניים כמו עששת, מחלות חניכיים והצטברות אבנית. טיפול שיניים קבוע, כולל צחצוח שיניים סדיר ואספקת צעצועי לעיסה מתאימים, יכולים לסייע במניעת בעיות אלו ולקדם היגיינת פה טובה.

 

בנוסף, Shitzus ידועים במערכת הנשימה הרגישה שלהם. הלוע הקצר והפנים השטוחות שלהם עלולים להוביל לקשיי נשימה, במיוחד במזג אוויר חם ולח. חשוב לשמור אותם בסביבה קרירה ומאווררת היטב, להימנע מפעילות גופנית מוגזמת בטמפרטורות קיצוניות ולעקוב אחר נשימתם לאיתור סימני מצוקה.

 

כלבי שיצו נוטים לאלרגיות. הם עלולים לפתח אלרגיות למזונות מסוימים, לגורמים סביבתיים, או אפילו למוצרי טיפוח ספציפיים. חיוני להיות מודעים לתזונה שלהם, להימנע מאלרגנים פוטנציאליים ולהשתמש במוצרים היפואלרגניים כדי למזער את הסיכון לתגובות אלרגיות.

 

בדיקות וטרינריות קבועות, חיסונים וטיפול מונע הם חיוניים לשמירה על הבריאות הכללית של כלבי השיצו. הבעלים צריכים גם להיות מודעים לכל בדיקות בריאות ספציפיות לגזע זה . כגון, בעיות ירך ובדיקות גנטיות למצבים תורשתיים מסוימים.

 

תכונות של חרדת /פרידה וחברתיות

 

כלבי שיצו משגשגים על ידידות אנושית ויכולים לפתח חרדת פרידה אם הם נשארים לבד לתקופות ממושכות. ידוע שהם מתחברים מאוד לבעליהם ועלולים לחוות מצוקה כשהם נפרדים. חיברות נכונה מגיל צעיר היא חיונית כדי לעזור להם להרגיש נוח יותר בסביבות שונות ועם אנשים ובעלי חיים אחרים. זה יכול להיות כרוך בחשיפה שלהם לגירויים שונים, כמו צלילים, מראות וחוויות שונים, כדי לבנות את הביטחון שלהם ולמנוע התנהגויות מבוססות פחד.

 

חינוך ואימון

 

חינוך ואימון נכונים חיוניים עבור כלבי שיצו על מנת להפוך לכלב עם התנהגות רצויה וצייתניות. להלן כמה היבטים עיקריים שיש לקחת בחשבון כשמדובר בחינוך כלבי שיצו:

 

בראש ובראשונה, עקביות היא המפתח. שיצו מגיבים בצורה הטובה ביותר לשגרה עקבית וגבולות ברורים. קביעת לוח זמנים מוגדר להאכלה, הליכות והדרכה תעזור להם להבין מה מצופה מהם.

 

חיזוק חיובי יעיל מאוד באילוף כלבי שיצו. שימוש בפינוקים, שבחים ותגמולים בכל פעם שהם מפגינים התנהגויות רצויות מעודד אותם לחזור על התנהגויות אלו. גישה חיובית זו עוזרת לבנות קשר חזק בין הבעלים לכלב.

 

סוציאליזציה חיונית כדי שכלבי שיצו יהיו ידידותיים ומותאמים היטב. הכירו אותם לאנשים, חיות וסביבות חדשות מגיל צעיר. חשיפה זו תעזור להם להרגיש יותר בנוח ובטוח במצבים שונים.

 

סבלנות היא סגולה בכל הנוגע לחינוך כלבי שיצו. כלבים אלו יכולים להיות עקשנים לפעמים, לכן חשוב להישאר רגועים וסבלניים במהלך אימונים. חזרה עקבית וחיזוק חיובי יניבו תוצאות טובות יותר מאשר כוח או עונש.

 

לבסוף, פנייה לעזרה מקצועית או הרשמה לשיעורי אילוף מקצועי יכולה להועיל רבות לחינוך של כלב שיצו. מאמנים המתמחים בגזעים קטנים כמו Shitzus יכולים לספק הדרכה וטכניקות חשובות להתמודדות עם אתגרי אימון ספציפיים.

.

לסיכום, בעלות על כלב שיצו כרוכה במחויבות מבחינת זמן, כסף ומאמץ. תכונות האופי הייחודיות שלהם, האתגרים הבריאותיים והמשמעות ההיסטורית הופכים אותם לגזע מרתק. בין אם אתם מחפשים בן לוויה, כלב תצוגה או חיית מחמד משפחתית, הבנת הגורמים הללו ומחירו של כלב שיצו למכירה יכולה להנחות אתכם בבחירה הנכונה.

 

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום