מדריך מקיף זה, בפיקוח וטרינר מקצועי, מביא כל  מה שצריך לדעת על פומרניאן. במטרה לספק ידע חיוני על התכונות הייחודיות של הגזע, סוגים שונים, כולל דובי פומרניאן, שפיץ, ננסי, צבעים של חום ושחור, ומצב הנשירה של פרוותם. המידע מובא להבנה האם פומרניאן הוא היפואלרגני וכיצד לטפל בפומרניאן מבחינה אישיות ייחודית ופרוותם המושלמת.

 הפומרניאן: סקירה כללית

 

גזע הפומרניאן הוא כלב קטן, תוסס ואינטליגנטי שזכה לפופולריות עצומה ברחבי העולם. מקורם מאזור פומרניה  בעבר בפולין וכיום בגרמניה .  הכלבים המקסימים האלה כבשו את לבם של חובבי כלבים במשך מאות שנים. ידועים בפרוותם הכפולה והרכה, העיניים האקספרסיביות והפנים דמויי השועל שלהם, פומרניאנים הם באמת מראה מרהיב לעין.

 

 

 

מאפיינים בולטים

פומרנים ידועים בגודלם הקומפקטי, עם משקל ממוצע שנע בין 3 ל-7 פאונד. למרות קומתם הקטנה, יש להם אישיות בטוחה ומלאת חיים. ההפרווה היוקרתית שלהם מגיע במגוון רחב של צבעים, כולל כתום, שמנת, שחור, חום ובורדו. בנוסף, לפומרניאנים יש זנב דמוי פלומה ייחודי שמוסיף לקסם הכללי שלהם.

 

סוגי פומרניאן

לגזע הפומרניאן, ישנם סוגים שונים עם שינויים קלים במראה. לדובי פומרניאן, למשל, יש פרווה רכה יותר ופנים עגולות יותר, המזכירות דובון חביב. מצד שני, לשפיץ פומרני יש חוטם מחודד יותר ומסגרת קצת יותר גדולה. פומרניאן ננסי, הידועה בתכונות העדינות שלה ובגודל העדין שלה, היא בחירה פופולרית עבור מי שמחפש בן לוויה קטן.

 

גידול כלב פומרניאן

טיפול בפומרניאן דורש מסירות ותשומת לב לצרכיו הספציפיים. טיפוח קבוע חיוני כדי לשמור על היופי של הפרווה הכפולה שלהם; הברשת הפרווה שלהם לפחות שלוש פעמים בשבוע מסייע במניעת קשרים ושומר על הפרווה בריאה ומבריקה. פומרניאנים נהנים גם מפעילות גופנית יומיומית, בין אם זו הליכה מהירה או משחקים בחצר האחורית. גודלם הקטן הופך אותם למתאימים למגורים בדירה, אך הם עדיין דורשים גירוי נפשי ואינטראקציה חברתית.

 

 

סוגי פומרניאן

 

כשמדובר בפומרניאנים, גזע זה מציע מגוון רחב של סוגים, כל אחד עם מאפיינים ומשיכה ייחודיים משלו. בין אם אתם מחפשים פומרניאן עם צבע פרווה ספציפי או מראה פיזי מובהק, יש סוג של פומרניאן שיתאים לכל אחד.

 

סוג פופולרי של פומרניאן הוא דוב פומרניאן. הכלבים המקסימים האלה ידועים בפרוותם  הרכה שמזכירה דובון חביב. עם פניהם העגולות, האוזניים הקטנות וגופם השמנמן, דובי פומרניאן משדרים קסם שאי אפשר לעמוד בפניהם ששובה את כל מי שנתקל בהם.

 

סוג אחר של פומרניאן הוא שפיץ פומרני. כלבים אלו קצת יותר גדולים בהשוואה לפומרניים אחרים, והחוטם שלהם מחודד יותר. לכלבי פומרניאן שפיץ לרוב יש מראה מלכותי ואלגנטי המושך תשומת לב בכל מקום בו הם הולכים.

 

למי שמעדיף פומרניאן קטן ועדין יותר, הפומרניאן ננסי היא בחירה מצוינת. לכלבים אלה תכונות עדינות, כולל כפות  רגלים עדינות ועיניים אקספרסיביות. ננסי פומרניאן מבוקשים לרוב בגלל גודלם הקטנטן ואופיים העדין, מה שהופך אותם לבני לוויה מושלמים עבור יחידים או משפחות עם העדפה לכלבים קטנים יותר.

 

לבסוף, יש לנו את ה-Pomeranian Brown. כלבים אלה מתהדרים בצבע פרווה מהמם בגוונים שונים של חום, החל מקרמל בהיר ועד שוקולד עמוק. ה-Pomeranian Brown הוא יופי טבעי, עם פרוותם העזה ועיניים כהות מנוגדות. צבע ההפרווה הייחודי שלהם מייחד אותם ומוסיף לקסם הכללי שלהם.

 

דובי פומרניאן

 

דובי פומרניאן הם הבולטים מכל השאר בשל מאפייניהם והמראה הייחודי. להלן מספר גורמים מרכזיים המייחדים אותם:

רכות שיער הפרווה: אחד המאפיינים הבולטים ביותר של דובי פומרניאן הוא רכות שיער הפרווה שלהם. לכלבים אלו פרווה כפולה, המורכבת מפרווה צפופה ורכה ומפרווה חיצונית ארוכה וגסה. הפרווה שלהם כל כך קטיפתית וסבוכה שנותנת להם להדמות לדוב, ומכאן השם "דובי פומרניאן". הפרווה הרכה מעבר למראה המקסים מספקת גם בידוד והגנה מפני פגעי מזג האוויר.

 

פנים עגולות ואוזניים קטנות: לדובי פומרניאן יש פנים עגולות ומלאות והבעה שממיסוה את הלב ממבט ראשון. עיניהם העגולות, לעתים קרובות כהות ומלאות הבעה, מעניקות להן הבעה מתוקה ותמימה. בנוסף, האוזניים הקטנות והמשולשות מוסיפות למראה של נחמדות כללית. תכונות אלו תורמות למראה הדובי שלהן והופך לסוג הבולט של הפומרניאן.

 

גופים שמנמנים: דובי פומרניאן הם בעלי מבנה גוף שמנמן וקומפקטי. למרות שהם עשויים להיות קטנים בגודלם, גופם פרופורציונלי וחסון. הקומפקטיות שלהם מעניקה להם מראה חזק ומחבק, מה שהופך אותם לבלתי ניתנים לעמוד בפניהם. למרות השמנמנות שלהם, דובי פומרניאן הם זריזים ואנרגטיים, תמיד מוכנים לשעת משחק ולהרפתקאות.

 

השפיץ הפומרני

 

השפיץ הפומרני ידוע באלגנטיות ובמראה המלכותי שלו. הסוג המסוים הזה של פומרניאן הוא שואוסטופר אמיתי עם סוג של פרווה יוקרתית והתנהגות חיננית. להלן כמה מאפיינים מרכזיים המגדירים את שפיץ פומרניאן האלגנטי:

 

פרווה במראה יוקרתי: ה-Pomeranian Spitz מתהדר בפרווה גם יפה וגם פונקציונלי. הפרווה התחתונה רכה וצפופה, מספקת בידוד וחמימות, בעוד שהפרווה החיצונית ארוכה, ישרה וזורמת. שילוב זה מעניק לשפיץ מראה יוקרתי בעל גוף מלא הדורש תשומת לב. טיפוח שוטף הכרחי כדי לשמור על ברק הפרווה ולמנוע קשרים.

 

עמדה גאה ובטוחה: השפיץ הפומרני מקרין ביטחון וגאווה. עם מבנה גוף מאוזן היטב ועמידה גאה, גזע זה משדר אלגנטיות ונוחות. ראשם מורם גבוה, וזנבו מתכופף בחן על הגב. לכלבים האלה יש נוכחות שקשה להתעלם ממנה, מה שגורם להם לבלוט בכל סביבה.

 

אינטליגנט ועירני: השפיץ הפומרני הוא לא רק יפה אלא גם אינטליגנטי. כלבים אלו לומדים במהירות ומצטיינים בפעילויות אילוף שונות. יש להם תחושת מודעות חדה והם תמיד ערניים לסביבתם. אינטליגנציה זו, בשילוב עם האופי הנאמן שלהם, הופכת את השפיץ לבן לוויה נפלא ולבחירה מצוינת לאימוני אילוף וזריזות.

 

הפומרניאן הננסי

 

הפומרניאן ננסי היא וריאציה ייחודית וחיננית של גזע הפומרניאן. על שם השחקנית המפורסמת ננסי קרול, סוג מסוים זה של פומרניאן ידוע באלגנטיות ובקסם שלו. אם אתה שוקל להוסיף ננסי פומרניאן למשפחתך, הנה כמה נקודות מפתח שכדאי לקחת בחשבון:

 

יופי עדין: ננסי הפומרניאן זוכה להערצה על יופיו העדין והמעודן. עם פנים עדינות, עיניים מביעות וגודל קטן, לכלבים האלה יש קסם שאי אפשר לעמוד בפניהם. פרווה הרכה שלהם מוסיפה לאלגנטיות הכללית שלהם, מה שהופך אותם לבחירה מועדפת בקרב חובבי פומרניאן.

 

טמפרמנט עדין: ננסי פומרניאן ידועים באופיים העדין והחביב. הם בדרך כלל ידידותיים ומסתדרים היטב עם ילדים וחיות מחמד אחרות. עם זאת, כמו כל הפומרניאנים, יש להם אישיות נמרצת ועשויים להפגין עקשנות מסוימת. חשוב לאמן ואלף כדי לקבל כלב עם אישיות טובה.

 

צורכי פעילות גופנית מתונים: ננסי הפומרני הוא גזע מסתגל כשזה מגיע לפעילות גופנית. למרות שהם נהנים מהליכות יומיומיות ומזמן משחק, אין להם דרישות פעילות גופנית גבוהות במיוחד. כמות מתונה של פעילות גופנית, בשילוב עם גירוי נפשי, מספיקה כדי לשמור אותם מאושרים ובריאים.

 

טיפוח רגיל: בשל הפרווה הארוכה והרכה שלהן, ננסי פומרניאן דורשות טיפוח קבוע כדי לשמור על המראה האלגנטי שלהן. יש להבריש את הפרווה מדי יום על מנת למנוע קשרים. בנוסף, ייתכן שיהיה צורך בטיפוח מקצועי מדי פעם כדי לשמור על פרוותם מסודרת.

 

חברות: ננסי פומרניאן אוהבים ידידות אנושית ומצליחים הכי טוב בבתים שבהם הם זוכים לשפע של אהבה ותשומת לב. הם אינם מתאימים לתקופות ארוכות של בדידות ועלולים להיות חרדים או לפתח בעיות התנהגותיות אם יישארו לבד לתקופות ממושכות.

 

 

פומרניאן בצבעי חום

 

הפומרניאן החום הוא וריאציה מדהימה של גזע הפומרניאן, הידוע ביופיו הטבעי ובצבע הפרווה הייחודי שלו. בשל פרוותם החומה העשירה והעמוקה, הכלבים האלה באמת מושכים את העין. הנה כמה נקודות מפתח שכדאי לקחת בחשבון אם אתה חושב להוסיף פומרניאן חומה למשפחה שלך:

 

צבע פרווה ייחודי: הפומרניאן החום בולט בשל צבע פרוותם. הגוונים החומים העשירים נעים בין קרמל בהיר לשוקולד עמוק, ומעניקים לכלבים אלה מראה ייחודי ובולט. הפרווה שלהם הוא לרוב שילוב של גוונים שונים, המוסיף עומק ומימד למראה הכללי שלהם.

 

פרווה שופעת ופלאפית: כמו אצל פומרניאן אחרים, לפומרניאן החום פרווה עבה וכפולה הדורשת טיפוח וטיפול קבוע. הפרווה שלהם רכה ונימוחה, מה שמוסיף למשיכה שלהם. הברשה שגרתית מסייעת במניעת קשרים ושומרת עליה בצורה הטובה ביותר.

 

שובב ואנרגטי: פומרניאן חומים ידועים באופיים השובב והאנרגטי. יש להם שמחת חיים ואוהבים לעסוק בפעילויות עם בעליהם. פעילות גופנית יומיומית, כולל הליכות וזמן משחק אינטראקטיבי, חיונית כדי לשמור על גירוי פיזי ונפשי.

 

אינטליגנט וניתן לאימון: למרות גודלם הקטן, פומרניאן חומים הם אינטליגנטים וניתנים לאימון ואילוף. הם לומדים מהר ויכולים להצטיין באימוני צייתנות ותרגילי זריזות. שיטות חיזוק חיוביות עובדות בצורה הטובה ביותר עם גזע זה, מכיוון שהוא מגיב היטב לשבחים ולתגמולים.

 

אישיות רודפת תשומת לב: פומרניאן חומים אוהבים מתשומת לב ונהנים להיות מרכז עולמו של בעליהם. הם יוצרים קשרים חזקים עם משפחותיהם ועלולים להיות חרדים אם הם נשארים לבד לתקופות ארוכות. חשוב לספק להם שפע של פעילות וגירוי נפשי כדי למנוע שעמום וחרדת פרידה.

 

הפומרניאן השחור

 

Majestic Black Pomeranian הוא וריאציה nsvhnv של גזע הפומרניאן, הידוע במראה האלגנטי והמלכותי שלו. עם פרווה שחורה מבריקה והתנהגות בטוחה, הכלבים האלה משדרים תחושת מלכותיות. הנה כמה היבטים מרכזיים שכדאי לקחת בחשבון אם אתה שוקל להוסיף פומרניאן שחור מלכותי למשפחתך:

 

פרווה בצבע שחור בולט: המאפיין הייחודי ביותר של ה- Majestic Black Pomeranian הוא הצבע השחור המהמם של פרוותם. הפרווה צפופה כקטיפה ובעלת ברק מבריק שמוסיף למראה המלכותי הכללי. לפומרניאן השחור יש לעתים קרובות פרווה שחורה מוצקה, אם כי לחלקם עשויים להיות כתמים קטנים של סימנים לבנים או חומים על החזה או רגליהם.

 

אלגנטיות וחן: הפומרניאן השחור Majestic נושא את עצמו באלגנטיות וחן. ההתנהגות הבטוחה והעמידה המלכותית שלהם גורמים להם להתבלט בכל סביבה. בין אם הם משתוללים בבית או משתתפים בתערוכות כלבים, הנוכחות שלהם כובשת.

 

אישים חביבים: למרות המראה המלכותי שלהם, לפומרניאנים השחורים המג'סטיים יש אישיות חביבה. הם ידועים כבני לוויה מלאי חיבה, נאמנים ושובבים. הם יוצרים קשרים חזקים עם משפחותיהם ונהנים לבלות זמן איכות עם יקיריהם. כלבים אלו לרוב ירעיפו על בעליהם אהבה ויחפשו בחזרה תשומת לב.

 

טיפוח רגיל: הפרווה השחורה של ה- Majestic Black Pomeranian דורש טיפול קבוע כדי לשמור על מראהו הטוב והמבריק. זה כולל הברשה מדי יום כדי למנוע קשרים. בנוסף, נדרש אמבטיות תקופתיות וקיצוצי ציפורניים כדי לשמור על  היגיינה ולמראה הכללי מושלם.

 

תשומת לב וסוציאליזציה: פומרניאנים שחורים מלכותיים אוהבים תשומת לב וסוציאליזציה. הם נהנים להיות מרכז עולמו של בעליהם ויכולים להיות חרדים אם הם נשארים לבד לתקופות ממושכות. פעילות גופנית סדירה, זמן משחק אינטראקטיבי וטיולים חברתיים חיוניים כדי לשמור על גירוי נפשי ולמנוע שעמום.

 

האם פומרניאן הוא כלב משיר שיער?

 

פומרנים ידועים בפרוותם הכפולה והיוקרתית שלהם,. הם בעלי שני סוגים של פרווה צפופה ומפרווה חיצונית ארוכה יותר. כתוצאה מכך, נשירה היא תהליך טבעי עבור גזע זה. עם זאת, נשירה יכולה להשתנות בהתאם לגורמים שונים, כמו: סוג הכלב והבריאות הכללית שלו. בעוד שהפומרנים אומנם פרוותם נושרת אבל, הם אינם נושרים מוגזמים כמו גזעים אחרים. טיפוח שוטף וטיפול נכון יכולים לעזור לנהל ולמזער את הנשירה.

 

חשוב לציין שלפומרניאן יש דפוס נשירה עונתי. בתקופות מסוימות של השנה, פרוותם נושרת ביתר שאת ביחוד במעבר בין  החורף לפרוות הקיץ שלהם (ולהיפך). שלב הנשירה הזה נמשך בדרך כלל מספר שבועות והוא חלק טבעי ממחזור החיים של הגזע.

 

כדי לנהל את  הנשירה, הברשה קבועה חיונית ביותר. הברשת הפרווה של הפומרניאן חייבת להתבצע כמה פעמים בשבוע. זה עוזר להסיר שיער שנושר ולמנוע מפרווה זו להיתפס  ברהיטים ובבגדים. שימוש במברשת חלקה יותר או בכלי להסרת נשירה יכול להיות מועיל במיוחד בהסרת הפרווה הרופפת. בנוסף, אמבטיות רגילות יכולות גם לעזור להסיר שיער מת ולקדם פרווה בריאה.

 

ראוי להזכיר כי תזונה נכונה גם תורמת בניהול הנשירה. תזונה מאוזנת הכוללת חלבון איכותי וחומצות שומן חיוניות יכולה לתרום לפרווה בריאה ולהפחית נשירה מוגזמת. תמיד מומלץ להתייעץ עם וטרינר כדי לקבוע את התזונה הטובה ביותר עבור כלב הפומרניאן שלך.

 

סוגי נשירת פרוות כלבי הפומרניאן

 

פומרניאנים מציגים שני סוגים שונים של נשירה: נשירה ראשונית ומשנית. נשירה ראשונית מתייחסת לנשירה של הפרווה התחתונה, שהיא השכבה הצפופה והרכה מתחת לפרווה החיצונית. נשירה זו מתרחשת עונתית, לרוב פעמיים בשנה, במהלך חילופי העונות. במהלך תקופה זו, הפומרניאנים ישילו כמות משמעותית משיער הפרווה התחתון שלהם כדי להתכונן לעונה הקרובה. חיוני להבריש את הפרווה שלהם באופן קבוע בתקופה זו כדי להסיר את השיער הרופף ולמנוע מקשרים.

 

נשירה נוספת שהיא משנית, מתייחסת לנשירה של השיער החיצוני. סוג זה של נשירה מתמשך לאורך כל השנה אך הוא בדרך כלל פחות בולט מהנשירה העיקרית. הפרווה החיצונית מורכבת משיער ארוך וגס יותר המספק הגנה ובידוד לפומרניאן. הברשה קבועה עוזרת להסיר שערות רופפות מהפרווה החיצונית, שומר על הפרווה נקייה ומונע קשרים.

 

ניתן לנהל נשירה ראשונית וגם משנית על ידי שמירה על שגרת טיפוח עקבית. הברשה רגילה עוזרת להסיר שיער רופף וגם מגרה את העור ומקדמת צמיחת שיער חדשה ובריאה. מומלץ להשתמש במברשת חלקה יותר או בכלי לניקוי נשירה כדי להסיר ביעילות את השיער הרופף הן מהפרווה התחתון והן מהפרווה החיצונית.

 

בנוסף להברשה קבועה,  יש לשמור על תזונה בריאה  החיונית במזעור הנשירה. תזונה מאוזנת הכוללת חומצות שומן חיוניות וויטמינים יכולה לשפר את הבריאות הכללית של הפרווה ולהפחית נשירה מוגזמת.

האם פומרניאן היפואלרגני?

 

כלבים היפואלרגניים מבוקשים לרוב על ידי אנשים עם אלרגיות או אסטמה מכיוון שהם מייצרים פחות אלרגנים בהשוואה לגזעים אחרים. זוהי תפיסה מוטעית נפוצה שפומרניאנים הינם היפואלרגניים, אך האמת היא שאף גזע כלבים אינו היפואלרגני לחלוטין.

 

  • פומרניאנים ואלרגיות – פומרניים, כמו כל הכלבים, מייצרים אלרגנים כמו קשקשים, רוק ושתן, שעלולים לעורר תגובות אלרגיות אצל אנשים רגישים. האלרגנים הללו יכולים להינשא באוויר, על משטחים ואפילו על פרוות הכלב. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים לגלות שיש להם פחות תגובות אלרגיות לפומרניאן בהשוואה לגזעים אחרים בשל גודלם הקטן יותר וייצור קשקשים נמוך יותר.
  • ניהול אלרגיות עם פומרניאן – אם אתה או בן משפחה סובלים מאלרגיות אך עדיין מעוניינים לקבל פומרניאן כחיית מחמד, ישנם מספר אמצעים שתוכל לנקוט כדי לנהל את האלרגנים. טיפוח ורחצה קבועים יכולים לסייע בהפחתת כמות האלרגנים על פרוות הכלב. שימוש במסנן HEPA בביתך יכול לעזור להסיר אלרגנים הנישאים באוויר. בנוסף, הרחקת הכלב מחדרי שינה ומחוץ לרהיטים יכולה למזער את החשיפה לאלרגנים באזורים אלה.חשוב לציין שתגובות אינדיבידואליות לאלרגנים עשויות להשתנות, ומה שעלול לגרום לתגובה אלרגית אצל אדם אחד עשוי שלא להשפיע על אחר. אם אתה או בן משפחה סובלים מאלרגיות חמורות, מומלץ  לבחון את זה על ידי בחינת  זמן עם פומרניאן לפני הכנסת אחד לביתך כדי להעריך תגובות אלרגיות כלשהן.

 

לסיכום, הפומרניאן הוא גזע ייחודי בעל מגוון סוגים ומאפיינים. חשוב להבין את הרגלי הנשירה שלהם, האופי ההיפואלרגני ותכונות האישיות שלהם כדי להבטיח שהם מתאימים לבית ולאורח החיים שלך. עם טיפוח נכון, פומרניאן יכול להיות בן לוויה חביב ונאמן.

 

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום