מדריך זה מספק סקירה מקיפה של כלבים היפואלרגניים. גזע ייחודי של כלבים שאינם משירים שיער, נותן מענה אידיאלי לאוהבי כלבים עם אלרגיות. הוא בוחן 9 סוגים של כלבים היפואלרגניים, תוך פירוט המאפיינים, ההתנהגות וצרכי הטיפוח שלהם. מהפודל האלגנטי ועד יורקשייר טרייר שובב, מדריך זה מכסה מגוון גזעים כדי לעזור לבעלי חיות מחמד פוטנציאליים לבחור את הכלב ההיפואלרגני המושלם לביתם.

מהו כלב היפואלרגני?

 

כלב היפואלרגני מתייחס לגזע של כלב שאמור לגרום לפחות תגובות אלרגיות אצל אנשים אלרגיים. כלבים אלה נחשבים היפואלרגנים מכיוון שהם מייצרים פחות אלרגניים בקשקשים, ברוק ובשתן שלהם בהשוואה לגזע כלבים אחר. זה הופך אותם לבחירה מתאימה עבור אנשים עם אלרגיות או אסטמה שעדיין רוצים ליהנות מחבר פרוותי.

 

כלבים היפואלרגניים מועדפים לרוב על ידי אנשים עם אלרגיות מכיוון שהם משירים פחות שיער, מה שאומר שיש פחות אלרגנים בסביבה. לכלבים אלה יש בדרך כלל פרווה שאינה נשירה או נמוכה הדורשת טיפוח קבוע כדי למנוע הצטברות של פרווה נשירה. חשוב לציין שבעוד שכלבים היפואלרגניים עשויים לייצר פחות אלרגנים, הם אינם נטולי אלרגנים לחלוטין.

 

התכונה ההיפואלרגנית בכלבים קשורה בדרך כלל למאפיינים מסוימים כמו שכבת שיער בודדת ולא פרווה, שיער מתולתל או גלי שלוכד קשקשים והיעדר פרווה. תכונות אלו עוזרות להפחית את כמות האלרגנים המשתחררות לאוויר ועלולות לעורר תגובות אלרגיות. בנוסף, לכלבים היפואלרגניים לרוב יש פחות שומן על העור שלהם, מה שיכול גם לתרום לייצור אלרגנים נמוך יותר.

 

כאשר שוקלים בחירת כלב היפואלרגני, חשוב לציין שהתגובות אינדיבידואליות. אנשים מסוימים עשויים עדיין לחוות תסמינים אלרגיים למרות שהכלב היפואלרגני. מומלץ לבלות זמן מה עם הכלב הספציפי כדי להעריך את ההשפעה האישית לפני קבלת החלטה.

 

ראוי גם לציין שכלבים היפואלרגניים עשויים לדרוש טיפוח רב יותר בהשוואה לגזעים אחרים כמו צחצוח תדיר של השיניים, רחצה ותספורת שיערם. זה נחוץ כדי לשמור על האיכויות ההיפואלרגניות שלהם ולמנוע פזור הפרווה בבית. בנוסף, חלק מהכלבים היפואלרגניים עשויים לדרוש טיפוח מקצועי כדי לשמור על הפרווה שלהם במצב אופטימלי.

 

 

פודל: בחירה קלאסית?

 

פודל

 

הפודל (כמו גם פודל טוי) הוא בחירה קלאסית כשמדובר בכלבים היפואלרגניים. פודלים, הידועים בפרוותם המתולתלת, זוכים להערכה רבה בזכות האינטליגנציה, האלגנטיות והרבגוניות שבאופיים.

 


הם
מגיעים בשלושה גדלים שונים: סטנדרטי, מיניאטורי וצעצוע.

פודלים הם לא רק היפואלרגניים אלא גם לא משירים את פרוותם, מה שהופך אותם לבחירה מצוינת עבור אנשים עם אלרגיות. השיער המתולתל שלהם לוכד קשקשים, ומפחית את כמות האלרגנים המשתחררים לסביבה. עם זאת, חשוב לציין שטיפוח שוטף הכרחי על מנת למנוע ריבוי שיער ולשמור על הפרווה במצב טוב.

 

מלבד האיכויות ההיפואלרגניות שלהם, פודלים ניתנים לאילוף ברמה גבוהה  ושימשו בתפקידים שונים כמו ציד, והופעה בקרקסים. הם ידועים בזריזותם ולכן מצטיינים בספורט, ראלי ותחרויות.הם כלבים צייתנים לרוב.

 

פודלים ידועים גם באופיים הידידותי והחברותי. מסתדרים היטב עם ילדים וחיות מחמד אחרות, מה שהופך אותם לבחירה מתאימה למשפחות. עם זאת, הם דורשים פעילות גופנית סדירה כדי לשמור על מצבם הנפשי והפיזי.

 

מבחינת בריאותית, פודלים הם בדרך כלל גזע חזק. עם זאת, כמו כל גזע אחר, הם יכולים לסבול מבעיות בריאותיות מסוימים כגון דיספלזיה של מפרק הירך, ניוון רשתית מתקדם ומחלת אדיסון. בדיקות וטרינר סדירות ותזונה מאוזנת חשובים כדי להבטיח את בריאותם הכללית.

 

שי צו: הכלב המלכותי של סין

 

שי צו

שי צו, הידוע גם בשם "כלב האריה", תופס מקום מיוחד בהיסטוריה הסינית ככלב המלכותי של סין. עם הפרווה הייחודית והמזג הידידותי שלהם, הם זכו להערכה רבה ככלבי לוויה במשך מאות שנים.

 היסטוריה ומקורות: לשי צו יש היסטוריה עשירה שתחילתה בסין העתיקה. הם גדלו בחצר הקיסרית הסינית ולעתים קרובות ניתנו כמתנות לנכבדים זרים. שמם, Shih Tzu, מתורגם ל"אריה" בסינית, המשקף את הדמיון שלהם ליצורים דמויי אריה באמנות סינית מסורתית.

 

מראה ופרווה: אחד המאפיינים הבולטים ביותר של השי צו הוא צורת פרוותם היוקרתית, ארוכה וגולשת. השיער שלהם מצריך טיפוח קבוע כדי למנוע סבכים וקשרים. בעלים רבים בוחרים בטיפוח מקצועי רגיל כדי לשמור על הפרווה של כלבם בצורה הטובה ביותר. שי צו מגיעים בצבעים שונים, זהב, שחור, לבן, ושילוב של אלה

 

טמפרמנט ואישיות: שי צו ידועים באופיים הידידותי והחיבה לאנשים, מה שהופך אותם לכלבי לוויה מצוינים. הם משגשגים על ידידות אנושית ונהנים להיות במרכז תשומת הלב. למרות גודלם הקטן, יש להם אישיות בטוחה בעצמה ויצירתית. שיצו בדרך כלל מסתדרים היטב עם ילדים וחיות מחמד אחרות, מה שהופך אותם לחיות מחמד משפחתיים.

 

מבחינה בריאותית, שי צו בדרך כלל זן בריא. עם זאת, כמו כל גזע אחר, סובלים מבעיות בריאותיות מסוימות כגון בעיות נשימה, בעיות עיניים ובעיות שיניים. בדיקות וטרינר סדירות וטיפולי שיניים חיוניים לשמירה על בריאותם הכללית.

מלטז: גזע עדין וחסר פחד

 

מלטזית

הגזע המלטזי ידוע באופיו העדין וחסר הפחד, מה שהופך אותו לבחירה פופולרית עבור אלה המחפשים בן לוויה קטן ואוהב. עם המראה האלגנטי והאישיות החביבה שלהם, כלבים מלטזים היו חיות מחמד אהובות במשך מאות שנים.

 

מוצאם מהאי הים תיכוני מלטה, לכלבים אלה היסטוריה ארוכה שנמשכת אלפי שנים. הם זכו להערכה רבה על ידי תרבויות עתיקות, היוונים והרומאים, שהאמינו שהם בעלי כוחות ריפוי ומביאים מזל טוב.

 

כלבים מלטזיים הם קטנים בגודלם, בדרך כלל שוקלים בין 4 ל-7 פאונד. למרות קומתם הקטנה, הם ידועים בגישה הנועזת וחסרת הפחד שלהם. הם לא נבהלים בקלות ויגנו ללא פחד על בעליהם אם הם חשים איום. זה הופך אותם לכלבי שמירה מצוינים, המתריעים בפני בעליהם על כל סכנה אפשרית.

 

הגזע המלטזי מאופיין בפרווה הלבנה הארוכה והמשיית שלו, הדורשת טיפוח קבוע כדי למנוע נשירה. הפרווה שלהם היפואלרגנית, מה שהופך אותם לבחירה מתאימה לאנשים עם אלרגיות. עם זאת, חשוב לציין כי כל הכלבים מייצרים אלרגנים במידה מסוימת, ולכן מומלץ לבלות זמן עם מלטזי להבטיח התאמה.

 

מבחינת הטמפרמנט, כלבים מלטזים ידועים באופיים החביב. הם יוצרים קשרים חזקים עם בעליהם ומטפחים ידידות אנושית. הם נהנים להתפנק ולעתים קרובות מכונים אותם "כלבי חיץ" בשל אהבתם להתכרבל.

 

למרות שהם בדרך כלל גזע בריא, כלבים מלטזים יכולים לסבול מבעיות בריאותיות מסוימות: בעיות שיניים, בעיות נשימה. בדיקות וטרינר סדירות, טיפול שיניים נאות ותזונה מאוזנת חיוניים לשמירה על הבריאות והרווחה הכללית שלהם.

 

יורקשייר טרייר: קטן בגודל, גדול באישיות

 

יורקשייר טרייר

 

יורקשייר טרייר, המכונה לעתים קרובות יורקי, הוא גזע קטן עם אישיות גדולה. למרות גודלם הקטן, כלבים אלו ידועים באופיים הבטוח והחזק שלהם. הם אולי בגודל חצי ליטר, אבל הם מפצים על זה עם הגישה החיובית שלהם.

 

מוצאו ממחוז יורקשייר באנגליה, ה-Yorkshire Terrier גדל בתחילה כדי לתפוס חולדות במכרות. עם הזמן, הם צברו פופולריות ככלבי לוויה בשל המראה המקסים והאישיות הנמרצת שלהם.

 

יורקשייר טרייר בדרך כלל שוקל בין 4 ל-7 פאונד וגובהם כ-8 עד 9 אינץ'. הפרווה הייחודית שלהם ארוכה, כמו משיי, ויכולה להיות בגוונים שונים של כחול וחום. טיפוח שוטף הכרחי כדי לשמור על השיער היוקרתי שלהם ולמנוע ממנו לנשור.

 

אחת התכונות הבולטות ביותר של יורקשייר טרייר היא הביטחון העצמי שלהם. אין להם מושג שהם כלבים קטנים ולעתים קרובות הם בעלי גישה חסרת פחד. הם לא מפחדים לעמוד מול כלבים גדולים יותר ויגנו בחירוף נפש על הטריטוריה שלהם ועל יקיריהם.

 

למרות האופי הנועז שלהם, יורקשייר טרייר הם חביבים ונאמנים להפליא. הם יוצרים קשרים חזקים עם בעליהם ומשגשגים על ידידות אנושית. הם אוהבים להיות במרכז תשומת הלב וידועים כתובעניים למדי מבחינת אהבה וחיבה.

 

יורקשייר טרייר אינטליגנטי וניתן לאילוף, אם כי לפעמים הם יכולים להפגין עקשנות. אימון עקבי חיוניים כדי להבטיח שהם יגדלו להיות בני לוויה המתנהגים היטב וצייתנים.

 

בשל גודלם הקטן, יורקשייר טרייר מתאימים היטב למגורים בדירות. עם זאת, הם עדיין דורשים פעילות גופנית סדירה וגירוי נפשי כדי למנוע שעמום והתנהגות הרסנית. טיולים יומיומיים ושעות משחק מומלצים כדי לשמור עליהם מאושרים ובריאים.

 

Bichon Frise: The Curly Lap Dog

 

Bichon Frise

 

ה-Bichon Frize הוא גזע מענג הידוע בפרוותו הלבנה המתולתלת והרכה שלו. כלבים קטנים אלה מכונים לעתים קרובות "כלבי חיק מתולתלים" בשל אופיים החביב ואהבתם  להמצא על הברכיים. הם בחירה מצוינת עבור אלה שמחפשים בן לוויה אוהב ונאמן.

 

עם המראה המיוחד שלהם, ה-Bichon Frize בולט בקהל. השיער שלהם היפואלרגני, כלומר פחות סביר שהוא יעורר אלרגיות אצל אנשים רגישים. זה הופך אותם לבחירה מצוינת עבור אלה עם אלרגיות או אסטמה.

 

Bichon Frises יש מבנה יציב ומשקל בדרך כלל בין 10 ל 18 פאונד. יש להם נטייה עליזה וידידותית, מה שהופך אותם לחיות מחמד נהדרות עבור משפחות ויחידים בכל הגילאים. הם אוהבים חברות אנושית וידועים בגישתם המאושרת.

 

אחד המאפיינים הבולטים של Bichon Frises הוא האינטליגנציה שלהם. הם לומדים מהר ונהנים להשתתף בפעילויות שונות כמו אימוני צייתנות וזריזות. גירוי נפשי חיוני לרווחתם, לכן מומלץ לספק להם צעצועי פאזל ומשחקים אינטראקטיביים.

 

למרות גודלם הקטן, ל-Bichon Frises יש הרבה אנרגיה ודורשים פעילות גופנית סדירה. טיולים יומיים, זמן משחק והפעלות אינטראקטיביות יעזרו לשמור על גירוי פיזי ונפשי. הם גם נהנים להתרועע עם כלבים ובני אדם אחרים, אז טיולים לגינת הכלבים או דייטים במשחק הם רעיון מצוין.

 

טיפוח הוא היבט חשוב בטיפול בבישון פריז. השיער המתולתל שלהם מצריך הברשה קבועה כדי למנוע קשרים, ומומלץ טיפוח מקצועי כל 4 עד 6 שבועות. בנוסף, הם עשויים להזדקק לניקוי עיניים ואוזניים קבוע כדי לשמור על בריאותם הכללית.

 

שנאוצר: כלב עם טבע דמוי אדם?'

 

שנאוצר

 

השנאוצר הוא גזע יוצא דופן הידוע במראה הייחודי שלו ובטבעו דמוי האדם. עם הגבות העבותות, הפנים המזוקנות והעיניים המביעות, נראה לשנאוזרים לעתים קרובות מראה חכם ומבין. יש להם שילוב ייחודי של אינטליגנציה, נאמנות וקסם שמבדיל אותם מגזעים אחרים.

 

שנאוצרים מגיעים בשלושה גדלים שונים: מיניאטורי, סטנדרטי וענק. ללא קשר לגודל, לכולם יש תכונות דומות כמו ערנות, הגנה וחיבה כלפי בעליהם. ידוע שהם יוצרים קשרים חזקים עם משפחותיהם והם מסורים להם מאוד.

 

אינטליגנציה היא מאפיין בולט של שנאוצרים. הם  בעלי כושר לימוד מהיר , אינסטינקט טבעי לרצות את בעליהם. מתאימים למגוון בפעילויות שונות כמו ציות, זריזות ואפילו עבודה טיפולית. הם משגשגים בגירוי מנטלי ונהנים ממשימות המאתגרות את האינטלקט שלהם.

 

היבט אחד שתורם לאופי האנושי של שנאוצרים הוא יכולתם לתקשר ביעילות. הם ידועים כמתקשרים מצוינים ויכולים להבין ולהגיב לרמזים ופקודות שונות. עיניהם האקספרסיביות והקולות שלהן מקלות עליהן להעביר את הצרכים והרגשות שלהן.

 

תכונה מעניינת נוספת של שנאוצרים היא האופי המגן שלהם. יש להם תחושת נאמנות חזקה והם ידועים ככלבי שמירה ערניים. הם יתריעו לבעליהם על כל סכנה פוטנציאלית או נוכחות לא מוכרת, מה שיהפוך אותם לכלבי שמירה מצוינים. עם זאת, מגיל צעיר חיוני לאלפם כדי להבטיח שהם לא יהפכו למגוננים או תוקפניים מדי.

 

טיפוח הוא היבט חשוב בטיפול בשנאוצר. השיער הכפול שלהם דורש הברשה קבועה ותקופתית כדי לשמור על המרקם שלו ולמנוע קשרים. מפגשי טיפוח רגילים כוללים גם גזירת גבות וזקן כדי לשמור על המראה הייחודי שלהם.

 

גריפון בריסלי  – זן נדיר

 

גריפון בריסלי

 

 

גריפון בריסלי הוא גזע נדיר וייחודי שכובש את לבם של מי שנתקל בהם. מקורו בצרפת, כלב קטן עד בינוני זה ידוע במראה הייחודי שלו ובאופי החביב שלו. עם השיער הרך, העיניים האקספרסיביות והפנים המקסימות שלו, ננסי גריפון בריסלי הוא באמת נעים למראה.

 

אחת התכונות המרכזיות של גריפון בריסלי היא נדירותה. גזע זה אינו מוכר או נפוץ, מה שהופך אותו לבן לוויה מיוחד ומבוקש לאוהבי כלבים. המחסור שלהם מוסיף למשיכה שלהם והופך את הבעלות על אחד לחוויה ייחודית.

 

מבחינת הטמפרמנט,  גריפון בריסלי ידוע באופיו הידידותי והיוצא. הם כלבים חברותיים, מסתדרים היטב עם אנשים בכל הגילאים, כמו גם עם בעלי חיים אחרים. הנטייה האוהבת והעדינה שלהם הופכת אותם לחיות מחמד משפחתיות מצוינות ולבני לוויה.

 

למרות קומתם הקטנה, גריפון בריסלי ידוע כזן אנרגטי ומלא חיים. הם נהנים מפעילות גופנית יומיומית ומזמן משחק, מה שעוזר לשמור על גירוי פיזי ונפשי. טיולים סדירים וצעצועים אינטראקטיביים חיוניים לרווחתם הכללית.

 

טיפוח הגריפון בריסלי דורש תשומת לב קבועה. השיער הארוך ודמוי והמשי שלהם דורש הברשה כדי למנוע קשרים. מפגשי טיפוח רגילים גם עוזרים לשמור על בריאות ומראה הפרווה שלהם, ומשאירים אותם במיטבם.

 

קיירן טרייר: הגזע הסקוטי הארדי

 

קיירן טרייר

 

הקיירן טרייר הוא גזע עמיד ועוצמתי שמקורו בשטחים  של סקוטלנד. עם המראה הייחודי והאישיות התוססת שלו, הכלב הקטן אך האדיר הזה כבש את ליבם של חובבי כלבים רבים ברחבי העולם.

 

מראה חיצוני: הקיירן טרייר הוא כלב קטן עד בינוני עם מבנה גוף יציב ושיער עמיד בפני מזג אוויר. הפרווה הכפולה שלהם מורכבת משכבה חיצונית צפופה וקשה ומפרווה תחתית רכה ומבודדת. הם מגיעים בצבעים שונים, כולל חיטה, שרי ואדום, ועיניהם האקספרסיביות והבעה הערנית מעניקים להם מראה מקסים ושובב.

 

טמפרמנט: למרות גודלם הקטן, הקיירן טרייר ידועים באופיים העיקש וחסר הפחד. יש להם אישיות בטוחה בעצמה, מה שהופך אותם לכלבי שמירה מצוינים. הם אינטליגנטיים ועצמאיים, מה שיכול לפעמים לחשוב שהם כלבים עקשניים. Cairn Terriers הם בדרך כלל חביבים ונאמנים כלפי משפחתם, והאופי השובב והאנרגטי שלהם מבטיח שהם תמיד מוכנים להרפתקה.

 

היסטוריה ומטרה: ניתן לאתר את מוצאו של הקיירן טרייר באי סקיי שבסקוטלנד, שם הם גודלו בשל יכולות הציד שלהם. מטרתם העיקרית הייתה לצוד ולהכחיד שרצים, כמו חולדות ושועלים, שהיוו איום על בעלי החיים של החקלאים. גודלם הקטן, הזריזות והנחישות הפכו אותם למתאימים לתפקידם באזור הכפרי של סקוטלנד. כיום, למרות שהם לא כל כך נפוצים לציד, האינסטינקטים הטבעיים שלהם ורמות האנרגיה הגבוהות גורמים להם להצטיין בספורט ופעילויות כלבים שונות.

 

Coton de Tulear: הכלב המלכותי של מדגסקר

 

Coton de Tulear

 

ה-Coton de Tulear הוא גזע מקסים ואלגנטי המכונה "הכלב המלכותי של מדגסקר". מוצאו מהאי מדגסקר, כלב לוויה קטן ורך זה משך את תשומת לבם של אוהבי כלבים ברחבי העולם עם המראה הייחודי והאישיות המענגת שלו.

 

עם השיער דמוי הכותנה שלהם שהוא, רך והיפואלרגני, Coton de Tulears מבוקשים מאוד על ידי אנשים עם אלרגיות. הפרווה שלהם דורשת טיפוח קבוע כדי למנוע קשרים, אבל אי הנשירה שלהם הופך אותם לבחירה אידיאלית עבור אלה שמחפשים כלב בעל תחזוקה נמוכה.

 

כלבים אלה ידועים באופיים הידידותי והחביב, מה שהופך אותם לבני לוויה מצוינים וחיות מחמד משפחתיות. הם חברתיים ונהנים להיות בקרבת אנשים, ולעתים קרובות יוצרים קשרים חזקים עם בעליהם. Coton de Tulears ידועים גם בטמפרמנט השובב והתוסס שלהם, תמיד מוכנים לעסוק במשחקים ופעילויות עם יקיריהם.

 

ל-Coton de Tulears יש היסטוריה עשירה השזורה בבני המלוכה. מאמינים שהם היו פעם בלעדיים לאצולת מדגסקר ואף נחשבו לכלבים קדושים. שמם "Coton de Tulear" נגזר מהמילה הצרפתית "כותנה" ומהעיר Tulear במדגסקר. הם היו מוערכים כבני לוויה של האצילים ולעתים קרובות נתפסו כסימן של עושר ויוקרה.

 

לסיכום, כלבים היפואלרגניים, למרות שהם אינם 100% נטולי אלרגנים, מפחיתים משמעותית את הסיכון לעורר תגובות אלרגיות והם בחירה מצוינת עבור אנשים עם אלרגיות. על ידי הבנת הגזעים השונים והתכונות הייחודיות שלהם, בעלי חיות מחמד שואפים יכולים לקבל החלטה מושכלת לגבי איזה כלב היפואלרגני המתאים ביותר לאורח החיים ולדרישות הבריאות שלהם. זכור, בילוי זמן עם גזע לפני הבאתו הביתה היא הדרך הטובה ביותר להבטיח התאמה טובה.

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום