כלבים, בדיוק כמו בני אדם, דורשים תזונה מאוזנת ומזינה כדי לשמור על בריאותם ורווחתם הכללית. עם זאת, חשוב להבין שהצרכים התזונתיים שלהם עשויים להיות שונים משלנו. כלבים הם בעיקר בעלי חיים טורפים, מה שאומר שהתזונה שלהם צריכה להיות מורכבת בעיקר מחלבונים על בסיס בעלי חיים. הסיבה לכך היא שגופם נועד לעכל ולספוג ביעילות חומרים מזינים ממקורות מן החי.

בנוסף לחלבונים, כלבים זקוקים גם לוויטמינים ומינרלים חיוניים לבריאות מיטבית. חומרים מזינים אלה ממלאים תפקיד מכריע בתמיכה במערכת החיסונית שלהם, בקידום צמיחה והתפתחות בריאים ובשמירה על עצמות ושיניים חזקות. יתר על כן, כלבים זקוקים לכמות מסוימת של שומנים בריאים בתזונה שלהם כדי לספק להם אנרגיה ולתמוך בבריאות העור והפרווה שלהם.



ראוי לציין כי הצרכים התזונתיים של הכלבים יכולים להשתנות בהתאם לגורמים כמו גיל, גזע, גודל ורמת פעילות. לגורים, למשל, יש דרישות שונות בהשוואה לכלבים בוגרים. הם זקוקים לכמות גבוהה יותר של חלבון ושומן כדי לתמוך בצמיחה ובהתפתחות המהירה שלהם. באופן דומה, כלבים בכירים עשויים להפיק תועלת מתזונה דלת קלוריות המכילה תוספת מרכיבים תומכי מפרקים.



כדי להבטיח שחברכם הפרוותי יקבל את התזונה הנכונה, כדאי לתת לו מזון לכלבים מומלץ שיוצר במיוחד כדי לענות על הצרכים שלהם. חפשו מזונות לכלבים המסומנים כ"מלאים ומאוזנים", שכן אלה יוצרו כדי לספק את כל אבות המזון הדרושים ובפרופורציות הנכונות.

 

מה יש ב'מזון לכלבים מומלץ'?

 

מזון מומלץ לכלבים הוא כזה שנוסח בקפידה כדי לספק לכלבים את הרכיבים התזונתיים הדרושים לבריאותם ולרווחתם הכללית. הוא מכיל בדרך כלל איזון של חלבונים איכותיים על בסיס בעלי חיים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים.



חלבון הוא מרכיב חיוני בתזונה של הכלב, מכיוון שהוא עוזר בהתפתחות השרירים, מתקן רקמות ושומר על פרווה בריאה. חפשו מזון לכלבים המכיל מקורות חלבון ספציפיים מהחי, כגון עוף, בקר או דגים, כמרכיב הראשון. זה מצביע על כך שהמזון מכיל כמות משמעותית של חלבון איכותי.



פחמימות, כגון דגנים או ירקות, הן מרכיב חשוב נוסף במזון מומלץ לכלבים. הם מספקים לכלבים אנרגיה ומשמשים כמקור לסיבים לתמיכה בעיכול בריא. עם זאת, חשוב לציין שלכלבים מסוימים עשוי להיות רגישות לדגנים מסוימים, כך שבחירה באפשרויות ללא דגנים יכולה להועיל עבור אותם כלבים.



שומנים במזון כלבים הם מקור מרוכז לאנרגיה ומשחקים תפקיד בשמירה על בריאות העור והפרווה. חפשו מזון לכלבים המכילים שומנים בריאים, כגון חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6, שמקורן בדרך כלל במרכיבים כמו שמן סלמון או זרעי פשתן.



אוכל מומלץ לכלבים כולל גם מגוון ויטמינים ומינרלים לתמיכה בבריאות הכללית. חומרים מזינים אלו מסייעים לתמוך במערכת החיסון, לקדם צמיחה והתפתחות נאותה, ולשמור על עצמות ושיניים חזקות.



בבחירת מזון מומלץ לכלבים, חשוב לקרוא את התוויות ולבחור במוצר ללא תוספים מלאכותיים, חומרים משמרים וחומרי מילוי. הימנעו ממזונות לכלבים המכילים כמויות מופרזות של חומרי מילוי, כגון תירס או חיטה, מכיוון שמרכיבים אלו מספקים ערך תזונתי מועט ויכולים להיות קשים לעיכול לכלבים.

 

אוכל לכלבים

 

מזון לכלבים ללא דגנים: האם זה מתאים לכלב שלי?

 

מזון לכלבים ללא דגנים צבר פופולריות בשנים האחרונות, אך האם הוא הבחירה הנכונה עבור הכלב שלכם? מזון לכלבים ללא דגנים מיוצר ללא דגנים נפוצים כגון חיטה, תירס וסויה. הרעיון מאחורי זה הוא שלכלבים קשה יותר לעכל דגנים ועלולים להיות להם רגישויות או אלרגיות.



אחד היתרונות העיקריים של מזון לכלבים ללא דגנים הוא ההקלה על מערכת העיכול שלהם. חלק מהכלבים עלולים לחוות בעיות עיכול כגון גזים, נפיחות או שלשול בעת צריכת דגנים. על ידי הוצאת דגנים מהתזונה שלהם, בעיות אלה עשויות להשתפר או אפילו להיעלם.



סיבה נוספת לכך שמזון נטול דגנים עשוי להיות אוכל מומלץ לכלבים היא כאשר יש לכלבים אלרגיות או רגישויות. דגנים הם אלרגן נפוץ לכלבים, ועל ידי הסרתם מהתזונה שלהם, אפשר יהיה לראות ירידה בתסמיני האלרגיה כגון גירוד, אדמומיות או דלקות אוזניים.



עם זאת, חשוב לציין שלא כל הכלבים דורשים דיאטה נטולת דגנים. למעשה, דגנים יכולים להיות מקור יקר ערך של אנרגיה וחומרי מזון עבור כלבים רבים. אם לכלב שלכם אין אלרגיות או רגישויות ידועות לדגנים, ייתכן שלא יהיה צורך לעבור לתזונה נטולת דגנים.



תמיד כדאי להתייעץ עם הווטרינר שלכם לפני ביצוע שינויים כלשהם בתזונה של הכלב. הם יכולים לעזור לקבוע אם דיאטה ללא דגנים נחוצה בהתבסס על הצרכים והמצבים הבריאותיים הספציפיים של הכלב שלכם ואיזה אוכל לכלבים מומלץ עבור הכלב שלכם. הם עשויים גם להמליץ על מקורות חלופיים לפחמימות, כגון בטטה או אפונה, כדי להבטיח שהכלב יקבל את החומרים המזינים הדרושים.

 

דיאטת מזון גולמי: האם זה באמת מועיל?

 

דיאטת המזון הגולמי לכלבים צוברת פופולריות בקרב בעלי חיות מחמד המאמינים שזו אופציה טבעית ובריאה יותר עבור חבריהם הפרוותיים. דיאטה זו מורכבת מהאכלת כלבים בבשר נא, לא מבושל, עצמות, פירות וירקות. תומכי דיאטת המזון הגולמי טוענים שהיא מספקת יתרונות רבים לכלבים, כולל עיכול משופר, פרווה ועור בריאים יותר ורמות אנרגיה מוגברות.



אחד הטיעונים העיקריים בעד דיאטת מזון גולמי היא שדיאטה זו מחקה באופן הדוק את מה שכלבים אוכלים בטבע כחיות טורפות. התומכים בדיאטה טוענים שתזונה זו מתאימה יותר מבחינה ביולוגית לכלבים ויכולה להוביל לבריאות כללית טובה יותר.



בנוסף, תומכי דיאטת המזון הגולמי טוענים שהיא יכולה לשפר את העיכול אצל כלבים. הם טוענים שהאנזימים הטבעיים הקיימים במזון גולמי עוזרים לפרק חומרים מזינים בצורה יעילה יותר, מה שמוביל לספיגה ועיכול טובים יותר. זה יכול לגרום לצואה קטנה ומוצקה יותר ולהפחתת מקרים של בעיות במערכת העיכול כגון שלשולים או עצירות.

 

יתרון נוסף לכאורה של דיאטת המזון הגולמי הוא עור ופרווה בריאים יותר. התומכים טוענים שהאכלת כלבים בתזונה גולמית יכולה להוביל לפרווה מבריקה יותר, ירידה בנשירה והקלה בבעיות עור כמו גירוד או יובש.



עם זאת, חשוב לציין שדיאטת המזון הנא מלווה בכמה סיכונים פוטנציאליים. בשר נא עלול לשאת חיידקים מזיקים כמו סלמונלה או אי קולי, שעלולים להוות סיכונים בריאותיים לא רק לכלבים אלא גם לבני האדם המטפלים במזון. חשוב לטפל ולאחסן מזון נא כראוי כדי למזער את הסיכון לזיהום חיידקי.



יתר על כן, דיאטת מזון גולמי עשויה שלא לספק פרופיל תזונתי מאוזן ומלא לכל הכלבים, ויכול להיות מאתגר לדאוג שהכלב יקבל את כל הוויטמינים, המינרלים והחומרים המזינים הדרושים בפרופורציות הנכונות. התייעצות עם וטרינר או תזונאית וטרינרית חיונית ליצירת דיאטת רו פוד מאוזנת העונה על הצרכים הספציפיים של הכלב שלכם.

 

המגמה הגוברת של מזון אורגני לכלבים

 

מזון אורגני לכלבים הפך לטרנד הולך וגדל בקרב בעלי חיות מחמד שמתעדפים את הבריאות והרווחה של חבריהם הפרוותיים. בדיוק כמו תנועת המזון האורגני לבני אדם, מזון אורגני לכלבים מתמקד בשימוש במרכיבים נקיים מחומרי הדברה סינתטיים, הורמונים ואנטיביוטיקה. המעבר הזה לכיוון מזון אורגני לכלבים משקף מודעות ודאגה רבה יותר לאיכות המרכיבים הנכנסים לתזונה של חיות המחמד שלנו.



אחת הסיבות העיקריות לכך שבעלי חיות מחמד טוענים שמזון אורגני הוא אוכל לכלבים מומלץ היא האמונה שהוא מספק ארוחה איכותית ומזינה יותר לכלביהם. מזון אורגני לכלבים מיוצר לרוב עם מרכיבים איכותיים וטבעיים שמקורם בחוות אורגניות. מרכיבים אלו נקיים מאורגניזמים מהונדסים גנטית (GMO) ומגודלים ללא שימוש בדשנים סינתטיים או חומרי הדברה. מזון זה מבטיח שכלבים מקבלים תזונה בריאה וטבעית.



יתרה מכך, תומכי מזון אורגני לכלבים טוענים שהוא יכול לעזור להפחית את הסיכון לאלרגיות ורגישויות אצל כלבים. על ידי הימנעות מתוספים מלאכותיים, חומרים משמרים וחומרי מילוי, סביר שאוכל אורגני לכלבים יעורר פחות תגובות אלרגיות או בעיות עיכול אצל חיות מחמד רגישות. זה יכול להוביל לבריאות כללית ולרווחה טובה יותר עבור כלבים.



בנוסף ליתרונות הבריאותיים, לבחירה במזון אורגני לכלבים יכולה להיות גם השפעות סביבתיות חיוביות. שיטות חקלאות אורגניות מקדמות קיימות ושימור על ידי מזעור השימוש בכימיקלים וקידום המגוון הביולוגי. על ידי תמיכה במותגי מזון אורגני לכלבים, בעלי חיות מחמד תורמים למערכת מזון בת קיימא וידידותית יותר לסביבה.



בעוד מזון אורגני לכלבים עשוי להיות יקר יותר בהשוואה לאפשרויות קונבנציונליות, בעלי חיות מחמד רבים מוכנים להשקיע בבריאות הכלב שלהם ובאיכות חייהם הכוללת. ככל שהביקוש למזון אורגני לכלבים ממשיך לעלות, יותר ויותר חברות מזון לחיות מחמד מציגות אפשרויות אורגניות כדי לענות על צרכי השוק ההולכים וגדלים. מגוון זה מאפשר לבעלי חיות מחמד ליהנות מאפשרויות בחירה בכל הנוגע לבחירת מזון אורגני לכלבים המתאים לדרישות התזונה וההעדפות הספציפיות של הכלב שלהם.

 

אוכל לכלבים

 

אוכל לגורים מומלץ: מה מייחד אותו?

 

כשמדובר בהאכלת גורים, חשוב להבין שהצרכים התזונתיים שלהם שונים מאלה של כלבים בוגרים. זו הסיבה שקיימת קטגוריה ספציפית של מזון לכלבים המכונה "מזון גורים מומלץ" שנוסחה במיוחד כדי לענות על הדרישות הייחודיות של גורים גדלים.



לגורים יש צרכי אנרגיה גבוהים יותר בהשוואה לכלבים בוגרים, מכיוון שהם כל הזמן גדלים ומתפתחים. הם דורשים תזונה עשירה בחלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים כדי לתמוך בצמיחה ובהתפתחות המהירה שלהם. 'מזון גורים מומלץ' מנוסח עם רמות גבוהות יותר של רכיבי תזונה חיוניים אלה כדי להבטיח שגורים יקבלו את ההזנה המתאימה לה הם זקוקים בשלב קריטי זה של חייהם.



בנוסף, אוכל לגורים מומלץ מיועד לעיכול קל עבור קיבה צעירה ורגישה. לגורים יש מערכות עיכול עדינות שעדיין מתפתחות, והאכלתם במזון רגיל של כלבים בוגרים עלולה לגרום לבעיות עיכול או למחסור ברכיבים תזונתיים. מזון לגורים מנוסח עם מרכיבים עדינים, מה שמקל עליהם לעכל ולספוג את החומרים המזינים הדרושים.



יתר על כן, 'מזון גורים מומלץ' מכיל לרוב מרכיבים ספציפיים המועילים להתפתחות גורים. לדוגמה, מותגי מזון לגורים מסוימים עשויים לכלול מרכיבים כמו DHA, שהיא חומצת שומן אומגה 3 התומכת בהתפתחות המוח והעיניים. אחרים עשויים לכלול סידן וזרחן נוספים כדי לקדם צמיחה והתפתחות עצמות בריאות.



חשוב לציין ש'מזון גורים מומלץ בדרך כלל לגורים עד שהם מגיעים לגודלם הבוגר, שיכול להשתנות בהתאם לגזע. חשוב להתייעץ עם הווטרינר כדי לקבוע את הזמן המתאים להעביר את הגור שלכם למזון כלבים בוגרים.

 

איך להעביר את הכלב לתזונה חדשה?

 

המעבר של הכלב לתזונה חדשה הוא תהליך חשוב שצריך לעשות בהדרגה כדי למנוע כל הפרעה במערכת העיכול. הנה כמה שלבים שיעזרו להעביר בהצלחה את הכלב שלכם לתזונה חדשה:

 

 

  1. התחילו לאט:
    התחילו על ידי ערבוב של כמות קטנה מהמזון החדש עם האוכל הנוכחי של הכלב. הגדילו בהדרגה את שיעור המזון החדש כל שבוע-שבועיים. המעבר האיטי הזה מאפשר למערכת העיכול של הכלב להסתגל בהדרגה לתזונה החדשה.
  2. עקבו אחר תגובת הכלב:
    שימו לב היטב לאופן שבו הכלב מגיב למזון החדש. חפשו כל סימן של הפרעות עיכול כגון שלשולים, הקאות או אובדן תיאבון. אם אחד מהתסמינים הללו מופיע, ייתכן שיהיה עליכם להאט את תהליך המעבר או להתייעץ עם הווטרינר.
  3. שמרו על עקביות:
    לאחר שהכלב עבר בהצלחה לתזונה החדשה, חשוב לשמור על עקביות. הימנעו משינויים פתאומיים בתזונה, שכן זה יכול לשבש את מערכת העיכול של הכלב. היצמדו ללוח הזמנים עקבי של האכלה ולגודל מנות כדי להבטיח את בריאות העיכול של הכלב.
  4. הישארו סבלניים:
    חשוב להתאזר בסבלנות בתהליך המעבר. כל כלב הוא שונה, ולחלקם עשוי לקחת זמן רב יותר להסתגל לתזונה חדשה מאשר לאחרים. תנו לכלב שלכם זמן להסתגל ואפשרו התאמות לפי הצורך.
  5. חפשו הדרכה מקצועית:
    אם יש לכם חששות או שאלות במהלך תהליך המעבר, תמיד מומלץ להתייעץ עם הווטרינר שלם. הם יכולים לספק ייעוץ מותאם אישית המבוסס על הצרכים הספציפיים של הכלב שלכם ולעזור להבטיח מעבר חלק לתזונה החדשה.
דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום