מדריך זה נועד לספק מידע מקיף על תזונת כלבים. הוא מתאר בקפידה מזונות בטוחים לצריכה של כלבים. כמו כן מזונות שיש להימנע מהם לחלוטין. זה כולל תיאור מפורט של דברי מזון שונים כמו תותים, שוקולד, טונה, לחם ודגים וגם מסביר את הבלבול סביב אחרים כמו תפוחים, מלפפונים, בצל, פטריות, תפוחי אדמה, אגוזים, ביצים וקינמון, ובסופו של דבר מאפשר לקוראים לקבל החלטות מושכלות לגבי התזונה של חיית המחמד שלהם.

איזה אוכל מותר לכלבים ואיזה אסור

 

1. "תותים ושוקולד: הפתעה מתוקה?"

 

תותים ושוקולד מזוהים לרוב עם פינוק ומתיקות, אבל כשזה מגיע לחברים הפרוותיים שלנו, יש לנקוט משנה זהירות. בעוד שתותים בטוחים בדרך כלל לכלבים אבל לאכול במתינות, יש להימנע לחלוטין משוקולד. תותים הם מקור מצוין לויטמינים ונוגדי חמצון ולכלבים ויכולים להיות פינוק טעים. עם זאת, חשוב להסיר את הגבעולים וכל העלים לפני שמציעים אותם לכלב שלך.

 

שוקולד, לעומת זאת, מכיל תיאוברומין, שהיא תרכובת רעילה לכלבים. אפילו כמויות קטנות של שוקולד עלולות לגרום לתסמינים כמו הקאות, שלשולים, קצב לב מוגבר, ובמקרים חמורים, זה אפילו יכול להיות קטלני ולמוות. לכן הכרחי לשמור את כל מני השוקולד, כולל אבקת קקאו, חטיפי שוקולד, ואפילו עוגיות שוקולד צ'יפס, מחוץ להישג ידו של הכלב שלך.

 

אם אתה רוצה לתת לכלב שלך פינוק מתוק, קיימות חלופות ידידותיות לכלבים. אפשר לקנות פינוקים מיוחדים לכלבים או להכין פינוקים תוצרת בית באמצעות מרכיבים בטוחים לכלבים, כמו חמאת בוטנים או מחית דלעת.

 

זכור, בעוד שתותים יכולים להיות חטיף בריא ומהנה עבור הכלב שלך, חשוב להאכיל אותם במידה. יותר מדי תותים עלולים לגרום לבעיות עיכול, ולכן עדיף להציע אותם כפינוק מדי פעם ולא כחלק קבוע מהתזונה שלהם. התייעץ תמיד עם הווטרינר שלך אם יש לך חששות או שאלות לגבי מזונות ספציפיים לכלב שלך.

 

2. "תפוח הדיסקורד: האם תפוחים בטוחים לכלבים?"

 

תפוחים הם פרי נפוץ שנמצא בהרבה משקי בית, וייתכן שאתם תוהים אם זה בטוח לחלוק את התענוג הפריך הזה עם חברכם הנאמן הכלב. החדשות הטובות הן שתפוחים מאכל בטוח לכלב, אבל יש כמה אמצעי זהירות שצריך לזכור. ראשית, חשוב להסיר את הליבה והזרעים מכיוון שהם מכילים כמויות קטנות של ציאניד, שעלול להזיק לכלבים אם צורכים אותם בכמויות גדולות.
כאשר מציעים תפוחים לכלב שלך, עדיף לחתוך אותם לחתיכות בגודל ביס כדי למנוע סכנת חנק. בנוסף, הקפד לשטוף את התפוח ביסודיות כדי להסיר כל חומרי הדברה או כימיקלים מזיקים שעלולים להימצא על הקליפה. חלק מהכלבים עשויים להיות רגישים לקליפה, לכן, עדיף לקלף את התפוח.

 

תפוחים הם מקור מצוין לסיבים, ויטמינים A ו-C, אבל הצריכה של התפוחים צריכה להיות במידה לא רבה כי עלולה לגרום לבעיות עיכול או אפילו להוביל להשמנה בשל הסוכרים הטבעיים הקיימים בפרי. למרות שזה תמיד רעיון טוב להביא מזונות חדשים לתזונה הרגילה של הכלב שלך אבל בהדרגה.

 

אם הכלב שלך סובל מבעיות בריאותיות כגון , סוכרת או דלקת לבלב, חייבים להתייעץ עם הווטרינר לגבי תפוחים או כל מזון חדש  המוכנס לתזונה שלו. הוא יכול לספק לך ייעוץ מותאם אישית המבוסס על הצרכים הספציפיים של הכלב שלך.

 

3. "טונה: רומן דגי?"

 

טונה היא דג פופולרי שרוב בני האדם אוכלים ונהנים, אבל מה עם חברינו הכלבים? האם זה מתאים גם לכלבים :

 

  • 1. היתרונות של טונה לכלבים:
    טונה היא מקור מצוין לחלבון וחומצות שומן אומגה 3, החיוניות לבריאות הכללית של הכלב. חומצות שומן אומגה 3 יכולות לעזור לפרווה בריאה, להפחית דלקות ולשפר תפקודי המוח. בנוסף, הטונה מכילה ויטמינים כמו ויטמין D ו-B12, מינרלים כמו סלניום ואשלגן, שיכולים לתרום לשיפור בריאות הכלב שלך.
  • 2. אמצעי זהירות שיש לקחת בחשבון:
    בעוד שטונה באופן כללי מציעה יתרונות בריאותיים, חשוב לנהוג בזהירות כאשר נותנים אותה לכלב שלך. טונה המיועדת למאכל אדם מכילה לרוב רמות גבוהות של כספית, שעלולה להזיק לכלבים אם צורכים אותה בכמויות גדולות. עדיף להגביל את צריכת הטונה של הכלב שלך אומנם גם שלנו ולבחור באפשרויות דלות כספית. טונה טרייה עדיפה על טונה משומרת, מכיוון שהיא מכילה בדרך כלל פחות תוספים וחומרים משמרים.
  • 3. הצעות הכנה והגשה:
    כאשר מציעים טונה לכלב שלך, חיוני לבשל אותה ביסודיות כדי לחסל כל חיידק או טפיל פוטנציאלי. הימנע מלתבל את הטונה במרכיבים כמו שום או בצל, מכיוון שהם יכולים להיות רעילים לכלבים. טונה רגילה ומבושלת היא האפשרות הבטוחה ביותר.

 

כמו בכל מזון חדש, תמיד מומלץ להכניס טונה בהדרגה לתזונה של הכלב שלך. יש לבדוק את התגובה של הכלב כמו  אלרגיות או בעיות עיכול. בכל מקרה שלכלב שלך יש מצב בריאותי קיים, כגון מחלת כליות או דלקת לבלב, חשוב להתייעץ עם הווטרינר שלך לפני הכללת טונה בתזונה.

 

 

4. "בצל ומלפפונים: עסק מסוכן?"

 

בצל ומלפפונים אולי נראים לא מזיקים, אבל כשנותנים אותם לכלבים יכולים להוות סיכונים פוטנציאליים.
בצל מכיל תרכובות שעלולות לגרום נזק לתאי הדם האדומים של הכלב, מה שמוביל למצב הנקרא אנמיה המוליטית. אפילו כמות קטנה של בצל עלולה להיות רעילה לכלבים, וייתכן שההשפעות לא יהיו מורגשות מיד. תסמינים של רעילות בצל אצל כלבים כוללים חולשה, הקאות, שלשולים וחניכיים חיוורות. זה חיוני להרחיק בצל וכל מזון המכיל בצל מהכלב שלך.

 

מלפפונים, לעומת זאת, אינם רעילים לכלבים, אך הם עלולים להוות סכנת חנק. אם הכלב שלכם בולע חתיכות גדולות של מלפפון מבלי ללעוס אותן כראוי, זה עלול להיתקע בגרון או לגרום לחסימה במערכת העיכול שלו. כדי למנוע אירועי חנק פוטנציאליים, עדיף לחתוך מלפפונים לחתיכות קטנות או להימנע לחלוטין מהאכלת הכלב שלך במלפפון.

 

יתר על כן, חלק מהכלבים עלולים לחוות קלקול קיבה או שלשול לאחר צריכת מלפפונים. המצב שונה מכלב אחד לשני. כל אחד ברגישות שלו וכמו שכבר אמרנו עדיף כל מאכל חדש לתת במידה ולראות התפתחות.

 

 

5. "פטריות, תפוחי אדמה ואגוזים: שלישייה טריקית?"

 

פטריות, תפוחי אדמה ואגוזים יכולים להיות שלישייה מאכלים מורכבת עבור הכלב שלך. בעוד שחלק מהזנים של פטריות ותפוחי אדמה בטוחים לכלבים, אחרים יכולים להיות רעילים. אגוזים, לעומת זאת, אינם מומלצים לכלבים בשל תכולת השומן הגבוהה שלהם וסכנות חנק פוטנציאליות.

 

כשמדובר בפטריות, חשוב לנהוג בזהירות. מינים מסוימים של פטריות רעילים לכלבים ועלולים לגרום לבעיות עיכול חמורות, נזק לכבד, או בעיה קטלנית. עדיף להימנע מהאכלת הכלב בפטריות בר אלא אם כן אתה מומחה בזיהוי זנים בטוחים. אם אתה חושד שהכלב שלך בלע פטריות או מראה סימנים של רעילות פטריות כגון הקאות, שלשולים או רעידות, פנה מיד לווטרינר שלך.

 

תפוחי אדמה, באופן כללי, בטוחים לכלבים לאכילה כאשר הם מבושלים היטב ומוגשים במידה מסוימת. עם זאת, חשוב לציין שתפוחי אדמה ירוקים או כאלה שנבטו יכולים להכיל תרכובת רעילה בשם סולנין. סולנין עלול לגרום לבעיות עיכול ואף להשפיע על מערכת העצבים. ליתר ביטחון, הסר כל חלקים ירוקים או נבטים מתפוחי אדמה לפני האכלת לכלב שלך.

 

אגוזים, למרות שאינם בהכרח רעילים, אינם מומלצים לכלבים. אגוזים עשירים בשומן ועלול לגרום לדלקת לבלב או לבעיות עיכול אצל כלבים. בנוסף, אגוזים עלולים להוות סכנת חנק, במיוחד עבור כלבים מגזעים קטנים. עדיף להימנע מהאכלת הכלב שלך בכל אגוזים, כולל בוטנים, שקדים ואגוזי מלך.

 

6. "ביצים: לאכול או לא לאכול?"

 

ביצים הוא מזון נפוץ שנמצא ברוב משקי בית, וייתכן שאתה תוהה אם הן בטוחות לחבר הפרוותי שלך לצרוך אותן. החדשות הטובות הן שביצים יכולות להוות תוספת מזינה לתזונה של הכלב שלכם כשהן מוכנות כראוי. הם מקור מצוין לחלבון, ויטמינים ומינרלים. עם זאת, יש להתיחס לכמה דברים כשמדובר במתן ביצים לכלב.

 

ראשית, חשוב לוודא שהן מבושלות כראוי. ביצים טריות יכולות להכיל חיידקים כמו סלמונלה, שעלולים לגרום להרעלת מזון אצל כלבים ובני אדם כאחד. לכן, עדיף להימנע מהאכלת  הכלב בביצים טריות כדי למנוע כל סיכונים בריאותיים אפשריים.

 

שנית, מומלץ לצרוך ביצים במידה. בעוד שביצים הן מקור מצוין לחלבון, אבל לצריכה ממופרזת יש חסרונות. כמו חוסר איזון בתזונה של הכלב שלך ועלולה לגרום לבעיות עיכול. עדיף להתייעץ עם הווטרינר שלך כדי לקבוע את כמות הביצים המתאימה בתזונה של הכלב שלך בהתבסס על צרכיו האישיים.

 

לבסוף, חשוב לקחת בחשבון את כל אלרגיות או רגישויות שקיימות לכלב שלך. כלבים מסוימים עשויים להיות אלרגיים לביצים, מה שעלול לגרום לתסמינים כמו גירוד, הקאות או שלשולים. אם אתה חושד שלכלב שלך יש אלרגיה לביצים, עדיף להימנע לחלוטין מהאכלת ביצים ולבקש הדרכה מהווטרינר שלך לגבי מקורות חלבון חלופיים.

 

 

7. "לחם, דגים וקינמון: פסק הדין הסופי".

 

כשמדובר בלחם, בדרך כלל בטוח לכלבים לצרוך כמויות קטנות כפינוק מדי פעם. עם זאת, יש לתת אותו במתינות בשל תכולת הפחמימות הגבוהה שלו. יותר מדי לחם יכול להוביל לעלייה במשקל ולבעיות עיכול אצל כלבים. חשוב לבחור לחם רגיל ולא מתובל ללא תוספת מרכיבים כמו שום או בצל המזיקים לכלבים.

 

דגים יכולים להיות תוספת מועילה לתזונה של הכלב שלך. זהו מקור מצוין לחלבון וחומצות שומן אומגה 3, שיכולים לקדם פרווה ועור בריאים. עם זאת, לא כל סוגי הדגים בטוחים לכלבים. דגים מסוימים, כגון סלמון ופורל, יכולים להכיל טפילים שעלולים לגרום למחלות בכלבים אם לא בושלו כראוי. חשוב לוודא שהדג מבושל ונקי מכל עצמות לפני שנותנים אותו לאכול לכלב.
קינמון יכול להוסיף ארומה וטעם נעימים למאכלים רבים, אך יש להתייחס בזהירות לשימוש בו במזון כלבים. בעוד שכמויות קטנות של קינמון בטוחות בדרך כלל לכלבים, זה לא מומלץ בכמויות גדולות. קינמון יכול לגרום לקלקול קיבה וגירוי בכלבים מסוימים. תמיד עדיף להתייעץ עם הווטרינר שלך לפני הכנסת קינמון או כל תבלין חדש אחר לתזונה של הכלב שלך.

 

הבנת מה הכלב שלך יכול ומה לא יכול לאכול היא חיונית לבריאותו ולרווחתו. בעוד שמספר מזונות אנושיים כמו תותים, שוקולד, טונה, לחם ודגים בטוחים לכלבים, יש להימנע או להשתמש במידה מועטה באחרים כמו תפוחים, מלפפונים, בצל, פטריות, תפוחי אדמה, אגוזים, ביצים וקינמון. זכרו תמיד, כאשר יש ספק, התייעצות עם וטרינר מקצועי היא דרך הפעולה הטובה ביותר.

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום