לשון כחולה אצל כלבים היא מאפיין מרתק וייחודי שמבדיל אותם מגזעים אחרים. למרות שזה עשוי להיראות יוצא דופן או אפילו מדאיג בהתחלה, לשון כחולה היא יותר מסתם צבע. יש לכך משמעות בגזעי כלבים מסוימים, והדבר יכול לספק תובנות לגבי המבנה הגנטי והבריאות של הכלב.

הפיגמנטציה הכחולה על הלשון נגרמת על ידי מוטציה גנטית ספציפית, מה שהופך אותה למאפיין ייחודי. חשוב להבין שלשון כחולה אינה מעידה על בעיות בריאותיות אצל כלבים. זוהי וריאציה טבעית שמוסיפה לגיוון וליופי של גזעים אלה. לכן, אם במקרה נתקלתם בכלב עם לשון כחולה, ראו את הדבר כתכונה מיוחדת ומסקרנת שיש לכלב שפגשתם, ולא כמשהו שצריך לדאוג לגביו.

 

גזעים עם לשון כחולה

 

ישנם מספר גזעי כלבים שידוע שהם נושאים את הגן הכחול, ומפגינים לשון כחולה. גזע אחד כזה הוא צ'או צ'או (Chow Chows), גזע מלכותי ועתיק שמקורו בסין. מפורסמים בלשונותיהם הכחולות-שחורות, המוסיפות למראה המלכותי הכללי שלהם. 

 

גזע נוסף הנושא את הגן הכחול הוא השאר-פי (Shar Pei) שמקורו אף הוא בסין. לכלבים מקומטים ונאמנים אלה יש לרוב לשונות כחלחלות המעצימות עוד יותר את הקסם הייחודי שלהם. ה-Thai Ridgeback הוא גזע נוסף שיכול להיות בעל לשון כחולה. כלבים זריזים ואינטליגנטיים אלה הם מתאילנד והםמאופיינים ברכס השיער שלהם לאורך הגב ובמקרים מסוימים, לשון כחולה. 

 

הכלבים המקסימים והמקומטים הללו ידועים בנאמנותם, ובטבע המגן שלהם. חשוב לציין שלא לכל הכלבים המשתייכים לזן הזה תהיה לשון כחולה, מכיוון שזו וריאציה גנטית שאולי לא קיימת בכל כלב. עם זאת, אם אתם נתקלים באחד מהגזעים הללו ומבחינים בלשון כחולה, תדעו שזו תכונה ייחודית ומעניינת שמוסיפה לקסם הכללי שלהם.

 

למה יש לכלבים מסוימים לשון כחולה

 

המראה של כלב עם לשון כחולה הוא תוצאה של פיגמנטציה גנטית. זה לא סימפטום של כל בעיה בריאותית או מחלה. הלשון הכחולה נגרמת כתוצאה מנוכחות של פיגמנט ספציפי בשם מלנין, האחראי על צבע העור, השיער והעיניים. במקרה של כלבים עם לשון בצבע כחול, הרי שפיגמנט זה קיים בלשונם, ומעניק להם את הגוון הכחול הייחודי.

הגן האחראי על הלשון הכחולה מכונה גן "דילול". גן זה מדלל את צבע הלשון, וכתוצאה מכך מתקבל גוון כחול. זהו גן רצסיבי, כלומר שני ההורים חייבים לשאת את הגן כדי שהוא יתבטא בצאצאיהם. זו הסיבה שלא לכל הכלבים בגזע מסוים תהיה לשון כחולה. מקורו של הגן הזה בגזעי כלבים עתיקים מסוימים, כגון צ'או צ'או ושאר פיי. עם הזמן, גזעים אלה העבירו את הגן לדורות הבאים, מה שהוביל לשכיחות של לשונות כחולות בצאצאיהם. חשוב לציין שהגן הזה (נקרא בלועזית Dilute) יכול להיות קיים גם בגזעים אחרים, אך הוא מקושר יותר לגזעים הספציפיים שצויינו.

מעניין לראות שתכונת הלשון הכחולה אינה מוגבלת לכלבים בלבד. לכמה חיות אחרות, כמו מינים מסוימים של דובים, ג'ירפות ואפילו כמה לטאות, יכולות להיות גם לשונות כחולות. זה מדגיש עוד יותר את האופי המרתק של וריאציות גנטיות ואת המאפיינים המגוונים שניתן למצוא במינים שונים. כך או אחרת, אין צורך לחשוש או להירתע מכך. 

 

האם זה נורמלי או שיש סיבה לדאגה?

 

בעלי כלבים רבים עשויים לתהות האם לשון כחולה אצל הכלב שלהם, היא תופעה נורמלית או סיבה לדאגה. כאמור לשון כחולה זהו מאפיין נורמלי לחלוטין עבור גזעים מסוימים הנושאים את הגן המדובר. זהו מאפיין ייחודי שיש רק לזנים אחדים, ולמרבית זני הכלבים אין את המאפיין הזה.

 

חשוב להבין שהצבע הכחול של הלשון אינו מעיד על בעיות בריאותיות או בעיות כלשהן. אם לכלב שלך יש לשון כחולה, אין צורך לדאוג או לפנות לטיפול רפואי במיוחד עבור תכונה זו. יחד עם זאת, מומלץ לעקוב אחר הבריאות והרווחה הכללית של הכלב שלכם, ללא קשר לצבע הלשון שלו. בדיקות סדירות אצל וטרינר, תזונה נכונה, פעילות גופנית וסביבה בטוחה חיוניים לשמירה על בריאותו ואושרו של כלבכם.

ראוי להזכיר כי במקרה בו כלב עם לשון כחולה, חריג בהיבט הזה ביחס לגזע שלו (ז"א הגזע של הכלב אינו מאופיין בלשון כחולה) הרי שזה יכול להיות סימן לבעיה בריאותית אחרת. במקרים כאלה, מומלץ להתייעץ עם וטרינר על מנת לשלול בעיות שונות. חשוב גם לבצע בדיקות מעקב שוטפות, לצד ביקור אצל הוטרינר כאשר מתעורר חשד כלשהו. 

 

כלב עם לשון כחולה

 

האם כלבים בעלי לשון כחולה בריאים יותר?

 

כלבים בעלי לשון כחולה מקושרים זה מכבר עם מיתוס פופולרי המצביע על כך שהם בריאים יותר מכלבים עם לשונות ורודות. עם זאת, חשוב להפריך את המיתוס הזה ולהבין את הטבע האמיתי של בריאות הכלב, ללא קשר לצבע הלשון שלו.

 

צבע הלשון ובריאותו של הכלב: אין הוכחות מדעיות התומכות בתפיסה שצבע הלשון קשור ישירות לבריאות הכללית של הכלב. צבע הלשון של הכלב נקבע על ידי פיגמנטציה גנטית ואין לו כל השפעה על רווחתם הפיזית. חשוב להעריך את בריאותו של הכלב על סמך גורמים אחרים כמו רמות האנרגיה שלו, התיאבון, מצב הפרווה ובדיקות וטרינריות קבועות.

 

גיוון גנטי ובריאות: גזעי כלבים שונים מציגים מגוון רחב של מאפיינים פיזיים, כולל צבע הלשון. הנוכחות של לשון כחולה היא פשוט תוצאה של מגוון גנטי בתוך גזעים מסוימים. זה לא מצביע על בריאות יוצאת מן הכלל או על יתרונות ספציפיים, לעומת כלבים בעלי לשון ורודה. 

 

אל תתעלמו מחששות בריאותיים: בעוד שצבע הלשון אינו אינדיקטור לבריאותו של הכלב, חיוני לשמור על ערנות ולטפל בבעיות בריאותיות באופן מיידי. בדיקות וטרינריות סדירות, תזונה נכונה, פעילות גופנית וסביבה בטוחה חיוניים לשמירה על רווחתו הכללית של הכלב. יש להתייחס ברצינות לכל שינוי בהתנהגות, בתיאבון או במראה גופני ולדון בו עם וטרינר, ללא קשר לצבע הלשון.

 

תכונות גנטיות והשלכות בריאותיות

 

הבנת תכונות גנטיות: המבנה הגנטי של הכלב ממלא תפקיד משמעותי בקביעת המאפיינים הפיזיים שלו, כולל צבע הלשון. הנוכחות של לשון כחולה בגזעים מסוימים היא תוצאה של תכונה גנטית ספציפית שעברה במשך דורות. תכונות גנטיות עוברות בתורשה משני ההורים, והן יכולות להשפיע לא רק על המראה הפיזי אלא גם על השלכות בריאותיות אפשריות.

 

השלכות בריאותיות אפשריות: בעוד שצבע הלשון של הכלב עצמו אינו משפיע ישירות על בריאותו, לתכונות גנטיות מסוימות הקשורות ללשונות כחולות עשויות להיות השלכות בריאותיות. חשוב לציין שחששות בריאותיים אלה אינם בלעדיים לכלבים בעלי לשון כחולה, אלא הם תוצאה של גנים ספציפיים שעשויים להיות נוכחים בגזעים מסוימים. לדוגמה, גזעים מסוימים עם לשונות כחולות עשויים גם להיות מועדים לבעיות שיניים מסוימות או לבעיות עור. עם זאת, חשוב לזכור כי כל כלב הוא ייחודי, והנטייה הגנטית אינה מבטיחה התפתחות של בעיות בריאותיות.

 

חשיבות גידול אחראי: הבנת ההשלכות הבריאותיות הפוטנציאליות הקשורות לתכונות גנטיות היא חיונית. בעלי כלבים צריכים להיות בקיאים בהיסטוריה הגנטית של הכלבים שלהם ולפעול למען גידול הולם בהקשר זה. יש לתת עדיפות לבריאות ולרווחה הכללית של הכלב, תוך שאיפה למזער את הסיכון של העברת בעיות גנטיות למיניהן לדורות הבאים.

 

לחיות עם כלב כחול לשון: האם זה שונה?

 

החיים לצד כלב עם לשון כחולה אינם שונים באופן משמעותי מחיים לצד כלב לו המאפיין הנפוץ יותר, של לשון ורודה. צבע הלשון אינו משפיע על התנהגות הכלב, מזגו או יכולתו להיות בן לוויה אוהב ונאמן. כלבים בעלי לשון כחולה הם שובבים, מלאי חיבה וניתנים לאילוף בדיוק כמו כל גזע כלבים אחר. הם דורשים את אותה כמות של פעילות גופנית, גירוי נפשי וסוציאליזציה כדי לשגשג ולהיות מאושרים.

חשוב לציין שהצבע הכחול של לשונם אינו מעיד על תכונות אישיות מסוימות או צרכי טיפול ייחודיים כלשהם. הם עדיין דורשים טיפוח קבוע, כגון צחצוח המעיל שלהם ושמירה על גזירת ציפורניים. בנוסף, הם זקוקים לתזונה מאוזנת, טיפול וטרינרי הולם ופעילות גופנית סדירה כדי לשמור על הבריאות והרווחה הכללית שלהם.

דבר אחד שכדאי לקחת בחשבון הוא שהלשון הכחולה עשויה למשוך תשומת לב ביציאה לציבור או כשפוגשים אנשים חדשים. חלק מהאנשים עשויים להיות מסוקרנים מצבע הלשון הייחודי, מה שיכול להוביל לשיחות ואינטראקציות לעתים תכופות יחסית. חיוני כי בעלי הכלב יסבירו לסובבים כי לא מדובר על דבר מזיק, גם כדי להבטיח שהכלבים שלהם ירגישו בנוח ובטוחים במצבים חברתיים, וגם כדי שהסובבים ירגישו בנוח לצד הכלבים.

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום