אימוץ כלב זו החלטה גדולה מאוד שמצריכה תשומת לב רבה והבנה מעמיקה מהו סוג הכלב שמתאים למשפחה שלכם.

כלב דוגו ארגנטינו

הדוגו ארגנטינו, המכונה גם מסטיף ארגנטינאי, הוא גזע בולט ועוצמתי התופס תשומת לב בכל מקום אליו הוא מגיע. גזע זה גדל בארגנטינה לציד, הוא ידוע באומץ, בחוזק ובנאמנות שלו. מתחת למבנה השרירי שלו מסתתר אופי עדין ומלא חיבה, מה שהופך אותו לבן לוויה רב-תכליתי עבור הבעלים הנכון.

 

  • מקור והיסטוריה
    הדוגו ארגנטינו יכול להתחקות אחר שורשיו לסוף שנות ה-20, כאשר ד"ר אנטוניו נורס מרטינז יצא ליצור כלב בעל כישורי ציד מצוינים וגם חיית מחמד משפחתית מסורה. באמצעות גידול קפדני של גזעי כלבים שונים, כולל כלב הקרב קורדובה שנכחד כעת, נולד הדוגו ארגנטינו. כיום, הוא מוכר על ידי מועדוני הכלבייה הגדולים ברחבי העולם בשל איכויותיו הייחודיות. 
  • מראה חיצוני
    כלב הדוגו ארגנטינו מתאפיין בפרווה חלקה ולבנה כשלג וגוף שרירי, המשדרים יחד עוצמה ואלגנטיות, יש גם דוגו ארגנטינו שחור. עיניו האקספרסיביות והאף השחור הייחודי מוסיפים למראה הבולט שלו. גזע זה הוא גבוה וגאה, ידוע בזריזות ובאתלטיות שלו, מה שהופך אותו לבחירה מצוינת עבור אנשים פעילים או משפחות. 

 

היסטוריה קצרה של הדוגו ארגנטינו

מקורות הדוגו ארגנטינו: ההיסטוריה של הדוגו ארגנטינו מתחילה בשנות העשרים של המאה ה-20 בארגנטינה, שם ד"ר אנטוניו נורס מרטינז יצא למשימה ליצור כלב ציד ועבודה רב-תכליתי. הוא שואב השראה מגזעים שונים כמו כלב הקרב קורדובה, הדני הגדול, הבוקסר והבול טרייר. מרטינז שאף לפתח כלב בעל כוח משולב עם מזג עדין. באמצעות שיטות גידול קפדניות, הדוגו ארגנטינו עוצב בקפידה כדי לגלם את השילוב האידיאלי של אתלטיות, אומץ ונאמנות.



הפיתוח של תקן הגזע  : מרטינז ואחיו אגוסטין עבדו על פיתוח התקן. תקן זה תיאר את התכונות הפיזיות וההתנהגותיות שהגזע צריך להפגין, תוך שימת דגש על תכונות כמו אינטליגנציה, הסתגלות ודחף טרף חזק. הדוגו ארגנטינו גדל במיוחד לציד ציד גדול, כולל עיסוקים כמו חזיר בר ופומה, שם הועמד למבחן כוחו, זריזותו וחוסר הפחד שלו. במהלך השנים, תקן הגזע שוכלל והתקבל על ידי מועדוני כלביות גדולים ברחבי העולם, ובכך חיזק את המוניטין של הדוגו ארגנטינו כגזע אצילי ומכובד.

תכונות פיזיות

הדוגו ארגנטינו הוא גזע חזק ושרירי הידוע במבנה העוצמתי שלו ובמבנה הגוף האתלטי שלו. עומד בסביבות 60 עד 69 ס"מ בכתף, ומשקלו בין 36 ל-45 קילו, הדוגו ארגנטינו משדר כוח וזריזות. הפרווה הלבנה המיוחדת שלו קצרה וחלקה, דורשת תחזוקה מינימלית של טיפוח. עם חזה רחב ועמוק וגב חזק וישר, לגזע זה יש מבנה גוף מאוזן ופרופורציונלי.

 

ראשו של דוגו ארגנטינו רחב ובעל קימור קל, עם לסת עוצמתית וסיום מוגדר היטב. האוזניים שלהם בדרך כלל קצוצות וזקופות, מה שמעניק להן הבעה חדה וערנית. עיני הגזע כהות ומלאות הבעה, המשקפות את האינטליגנציה והקשב שלהן. לדוגו ארגנטינו יש יציבה בטוחה ומכובדת, נושאים את עצמם בחן ובנינוחות. בסך הכל, המראה הפיזי של הדוגו ארגנטינו מגלם שילוב הרמוני של כוח, אלגנטיות ואתלטיות, מה שהופך אותם לגזע בולט ומרשים לעין.

 

הטמפרמנט של דוגו ארגנטינו

 

הדוגו ארגנטינו ידוע לא רק בזכות התכונות הפיזיות המרשימות שלו אלא גם בזכות המזג הייחודי שלו שמבדיל אותו מגזעים אחרים.

 

נאמנות ומסירות: בני הדוגו ארגנטינו נאמנים להפליא ומסורים למשפחותיהם, יוצרים קשרים חזקים עם בני לוויתם האנושיים. הם ידועים כבעלי חיבה ואוהבים, ולעתים קרובות מחפשים מגע פיזי וחיבוק מאהוביהם. נאמנות זו מתורגמת לאינסטינקט הגנה חזק, מה שהופך אותם לכלבי שמירה מצוינים שיעשו מאמצים רבים כדי להגן על בני משפחתם ועל הטריטוריה שלהם.

 

אינטליגנציה ויכולת אימון: דוגו ארגנטינו הם כלבים אינטליגנטיים ביותר, הידועים בתגובה המהירה שלהם ובכישורי פתרון בעיות. אינטליגנציה זו הופכת אותם לקלים יחסית לאימון, מכיוון שהם להוטים לרצות ולהגיב היטב לטכניקות חיזוק חיוביות. עם זאת, רצונם החזק ואופיים העצמאי דורשים מנהיגות עקבית ותקיפה כדי להבטיח שהם ממצים את מלוא הפוטנציאל שלהם.

 

סוציאליזציה ואינטראקציה: למרות האופי המגן שלהם, דוגו ארגנטינוס יכולים להיות ידידותיים וחברותיים עם סוציאליזציה והכשרה מתאימים. הם בדרך כלל טובים עם ילדים וחיות מחמד אחרות במשק הבית, במיוחד כאשר גדלים יחד מגיל צעיר. סוציאליזציה נכונה היא חיונית כדי למנוע כל תוקפנות פוטנציאלית כלפי זרים או בעלי חיים לא מוכרים. חשוב לחשוף אותם לסביבות שונות, אנשים ובעלי חיים כדי לעזור להם להתפתח לכלבים שלמים ומאוזנים. לסיכום, המזג של הדוגו ארגנטינו משלב נאמנות, אינטליגנציה וחברותיות, מה שהופך אותם לבן לוויה רב-תכליתי ואוהב למשפחה הנכונה.

האם דוגו ארגנטינו מתאים למשק הבית שלכם

צירוף דוגו ארגנטינו למשק הבית דורש שיקול זהיר כדי להבטיח שהם מתאימים לדינמיקה ולאורח החיים המשפחתיים שלכם. כלבים אלו אינם מתאימים לכולם, ויש לקחת בחשבון גורמים מסוימים לפני הכנסתם לביתכם. שיקול עיקרי אחד הוא הגודל והחוזק שלהם – דוגו ארגנטינו הם כלבים גדולים ושריריים שדורשים מרחב גדול לנוע ולהתאמן. הם משגשגים בבתים עם חצרות מאובטחות שבהם הם יכולים לרוץ ולשחק בחופשיות.

 

בנוסף, האופי המגן שלהם אומר שהם לא תמיד מסתדרים עם חיות מחמד אחרות או זרים, ולכן חיברות והדרכה מוקדמת הם חיוניים. ידוע כי כלבי דוגו ארגנטינאים הם בעלי חיבה ונאמנים למשפחותיהם, אך ייתכן שהם אינם הבחירה הטובה ביותר עבור משקי בית עם ילדים צעירים מאוד בשל גודלם ורמות האנרגיה שלהם. במקרה כזה אפשר לשקול אימוץ כלבים אחרים כמו כלבים היפואלרגניים, כלב האסקי סיבירי, במידה ותמצאו שהם יותר מתאימים או כל כלב אחר.

 

כדאי גם לבחון האם כלב נובח באמצע הלילה זוהי סיבה מספיקה כדי לא לאמץ כלב. למרות זאת, אילוף ופיקוח נכונים יכולים לעזור להפחית את כל הבעיות הפוטנציאליות של דוגו ארגנטינו, אבל חשוב להיות מציאותיים לגבי היכולת שלכם לספק את הזמן, תשומת הלב והאימון שהכלבים האלה צריכים. בסופו של דבר, אם אתם בעלי כלבים מנוסים שמחפשים בן לוויה מסור ומגן, מוכנים להשקיע מאמץ כדי לאמן ולחבר אותם כראוי, דוגו ארגנטינו יכול להיות תוספת נהדרת למשק הבית שלכם.

אימון וחיברות לדוגו ארגנטינו

הכשרה וחיברות של דוגו ארגנטינו היא חיונית כדי להבטיח שהם יגדלו לבני לוויה מתנהגים היטב ומאוזנים. להלן היבטים מרכזיים שכדאי לקחת בחשבון בעת אימון והתקשרות חברתית של הדוגו ארגנטינו:

 

  • מנהיגות עקבית ותקיפה: דוגו ארגנטינו הם כלבים בעלי רצון חזק המגיבים היטב למנהיג עקבי ואיתן. ביסוס עצמכם כמנהיגי הלהקה בשלב מוקדם יעזור להם להבין גבולות וציפיות. טכניקות חיזוק חיוביות, כגון תגמולים על התנהגות טובה, יכולות להיות יעילות באימון שלהן. 
  • סוציאליזציה מוקדמת: סוציאליזציה מוקדמת חיונית עבור דוגו ארגנטינוס כדי ללמוד כיצד לקיים אינטראקציה נאותה עם כלבים, חיות מחמד ואנשים אחרים. חשיפתם לסביבות, צלילים וחוויות שונות מגיל צעיר יכולה לסייע במניעת בעיות פחד או תוקפנות בהמשך. גינות כלבים, שיעורי ציות והיכרות מבוקרת לגירויים שונים יכולים לסייע בהתפתחותם החברתית. 
  • אימון מתמשך וגירוי מנטלי: האימון צריך להיות מחויבות לכל החיים עם דוגו ארגנטינו. מפגשי אימון קבועים, פעילויות גירוי מנטלי ופעילות גופנית חיוניים כדי לשמור על פעילותם מנטלית ופיזית. כלבים אלו אינטליגנטים וזקוקים למשימות כדי לתעל את האנרגיה שלהם בצורה חיובית. עיסוק בפעילויות כמו אימוני צייתנות, קורסי זריזות או צעצועים אינטראקטיביים יכולים לעזור לשמור עליהם חדים נפשית ולמנוע התנהגויות הקשורות לשעמום.

 

בריאות

הבטחת הבריאות והרווחה של הדוגו ארגנטינו היא חשיבות עליונה לאיכות חייהם. להלן כמה שיקולים מרכזיים שיעזרו לשמור על בריאות הדוגו ארגנטינו:

 

  • בדיקות וטרינריות קבועות: תזמון בדיקות סדירות עם וטרינר הוא חיוני במעקב אחר הבריאות הכללית של הדוגו ארגנטינו. בדיקות שגרתיות, חיסונים וטיפול מונע יכולים לסייע באיתור בעיות בריאותיות פוטנציאליות בשלב מוקדם ולהבטיח טיפול בזמן. 
  • תזונה נכונה: לספק לדוגו ארגנטינו תזונה מאוזנת ומזינה חיוני לבריאותם ולאריכות חייו. מומלץ מזון לכלבים איכותי העונה על הצרכים התזונתיים הספציפיים שלהם, כולל חלבון לפיתוח שרירים וחומרי תזונה חיוניים לרווחה כללית. הימנעות מהאכלת יתר ומעקב אחר משקלם יכולים למנוע בעיות בריאות הקשורות להשמנה. 
  • פעילות גופנית וגירוי נפשי: פעילות גופנית סדירה חיונית לשמירה על הכושר הגופני והרווחה הנפשית של הדוגו ארגנטינו. עיסוק בטיולים יומיומיים, זמן משחק ופעילויות אינטראקטיביות יכול לעזור במניעת השמנה, לקדם בריאות לב וכלי דם ולעורר את המוח שלהם. גירוי נפשי באמצעות אימון, צעצועי פאזל והתנסויות חדשות יכולים גם הם לתרום לבריאות ולאושר הכללי שלהם.

 

איך למצוא גור דוגו ארגנטינו 

כאשר מחפשים למצוא דוגו ארגנטינו גור למכירה, ישנם מספר אפיקים שתוכלו לחקור כדי להבטיח שתקבלו גור בריא ומגודל היטב. הנה כמה שיקולים ושיטות עיקריים שיעזרו בחיפוש:

 

  • מגדלים בעלי מוניטין: אחת הדרכים האמינות ביותר למצוא גור דוגו ארגנטינו היא באמצעות מגדלים בעלי מוניטין שמתעדפים את הבריאות והרווחה של הכלבים שלהם. חפשו מגדלים הרשומים במועדוני כלבייה לאומיים, מקפידים על תקני רבייה, עורכים בדיקות בריאות לכלביהם ומספקים טיפול הולם לגורים שלהם. ביקור במתקני המגדל, מפגש עם הכלבים ההורים ושאלות לגבי שיטות הגידול שלהם יכולים לתת לכם תובנות לגבי האמינות שלהם. 
  • הצלות ספציפיות לגזע: אפשרות נוספת למצוא גור דוגו ארגנטינו היא באמצעות חילוצים ספציפיים לגזע או מקלטים המתמחים בהצלה והחזרה של גזע זה. לארגונים אלו יש לרוב גורים זמינים לאימוץ, ובאמצעות בחירה במסלול זה תוכלו לספק בית אוהב לכלב במצוקה. חקרו ארגוני הצלה מכובדים, השתתפו באירועי אימוץ או בדקו באתרי האינטרנט שלהם עבור גורים זמינים. 
  • פלטפורמות מקוונות ומודעות מסווגות: אמנם מומלץ לנקוט משנה זהירות בעת בחינת פלטפורמות מקוונות ומודעות מסווגות, אך לפעמים הם יכולים להוות מקור למציאת גורי דוגו ארגנטינו למכירה. הקפידו לבצע מחקר יסודי על המוכר, לבקש אישורי בריאות, רישומי חיסונים, ולבקר את הגורים באופן אישי לפני קבלת החלטה. השתמשו באתרי אינטרנט מהימנים המאמתים את הלגיטימיות של המוכרים ומתעדפים את רווחת הגורים.

 

מה שצריך לדעת על דוגו ארגנטינו אימוץ  

אימוץ של דוגו ארגנטינו היא החלטה נעלה שיכולה לספק בית אוהב לכלב במצוקה. לפני אימוץ דוגו ארגנטינו, ישנם היבטים חיוניים שיש לקחת בחשבון כדי להבטיח תהליך אימוץ מוצלח ומספק.



ראשית, הבינו את המאפיינים והמזג של הגזע כדי לקבוע אם דוגו ארגנטינו מתאים לאורח החיים ולמצב החיים שלכם. דוגו ארגנטינו ידועים בנאמנותם, באופיים המגונן ובדחף הטרף החזק שלהם, ולכן חיוני להיות מוכנים לצרכים הספציפיים שלהם במונחים של פעילות גופנית, אימון וסוציאליזציה.



שנית, חקרו ארגוני הצלה או מקלטים בעלי מוניטין המתמחים בגזע דוגו ארגנטינו. לארגונים אלו יש לרוב תהליך מיון יסודי כדי להתאים לכלבים מאמצים מתאימים על סמך ניסיונם, סידורי המחיה ויכולתם לעמוד בדרישות הגזע.



לבסוף, כאשר שוקלים אימוץ של דוגו ארגנטינו, היו מוכנים לאתגרים פוטנציאליים שעלולים להתעורר. לכלבים שניצלו יש היסטוריה של התעללות, הזנחה או בעיות התנהגות הדורשות סבלנות, אימון והבנה. חשוב להיות מחוייבים לספק את הטיפול, האימון והתמיכה הדרושים כדי לעזור לכלב להסתגל לביתו החדש ולשגשג בסביבה אוהבת וכדאי לדעת על כל צרה שלא תבוא מה עושים כשהכלב נושך.

טיפול בדוגו ארגנטינו זו מחויבות לכל החיים

בעלות על דוגו ארגנטינו היא מחויבות לכל החיים הדורשת מסירות, זמן ומאמץ כדי להבטיח את שלומו של גזע מלכותי זה. לכלבים אלה יש צרכים ספציפיים שחייבים לענות עליהם לאורך חייהם כדי לשמור אותם בריאים, מאושרים ומשגשגים.



טיפול נכון בדוגו ארגנטינו כולל מתן תזונה מזינה המותאמת לגודלם, גילם ורמת הפעילות שלהם. פעילות גופנית סדירה חיונית למניעת השמנת יתר ולשמירה על מבנה השרירים שלהם. גירוי נפשי, כגון צעצועים אינטראקטיביים ואימונים, הוא גם חיוני כדי לשמור אותם פעילים ולמנוע שעמום.



טיפוח הוא היבט מכריע נוסף בטיפול בדוגו ארגנטינו. הפרווה הקצרה והחלקה שלהם דורשת צחצוח קבוע כדי להסיר שיער פזור ולמנוע חטטים. בנוסף, חיתוך ציפורניים שגרתי, ניקוי אוזניים וטיפול שיניים נחוצים כדי לקדם את ההיגיינה הכללית ולמנוע בעיות בריאותיות.



בדיקות וטרינריות סדירות וחיסונים חיוניים כדי להבטיח שהדוגו ארגנטינו יישאר בריא ויקבל טיפול רפואי הולם לפי הצורך. מעקב אחר משקלם, בריאות השיניים וכל שינוי בהתנהגות שלהם יכול לעזור לזהות בעיות בריאותיות פוטנציאליות מוקדם ולטפל בהן באופן מיידי.

דר אפי וגשל
ד"ר אפי וגשל
Vet4Pet מרפאה וטרינרית

מנהל פורום וטרינרים ויועץ מקצועי

ד”ר וגשל הוא הווטרינר הראשי של גן החיות "חי כיף" בראשון לציון ובנוסף עומד בראש מרפאות “וט 4 פט” בראשון לציון, אפי מרואיין לעיתים תכופות לטלוויזיה לרדיו ולעיתונות. בנוסף, ד"ר וגשל מרצה על רפואת חיות הבר וחיות אקזוטיות, הטיפול בהם וצורכיהם המיוחדים בישראל ובחו”ל ומשמש כיועץ להקמה ותפעול של פינות חי מוסדיות ופרטיות.

מידע נוסף על מנהל הפורום

שאלות גולשים מהפורום בנושא כלב דוגו ארגנטינו

בן 6 עושה הרבה פיפי

היי. יש לנו דוגו ארגנטינו בן 6. לפני קצת פחות משנתיים הכיש אותו נחש צפע, הכלב החלים לגמרי והיה בסדר גמור. הכלב היה אצל משפחה אחרת במשך חצי שנה ורוב הזמן בחוץ אז לא יודעת מתי התחיל לעשות הרבה פיפי ......

הודעות בפורום פורום וטרינרים 27/02/2018
בן 6 עושה הרבה פיפי

היי. יש לנו דוגו ארגנטינו בן 6. לפני קצת פחות משנתיים הכיש אותו נחש צפע, הכלב החלים לגמרי והיה בסדר גמור. הכלב היה אצל משפחה אחרת במשך חצי שנה ורוב הזמן בחוץ אז לא יודעת מתי התחיל לעשות הרבה פיפי ......

הודעות בפורום פורום וטרינרים 27/02/2018